Bez bagażu podręcznego, obowiązkowe maseczki. Koronawirus wymusza nowe zasady bezpiecznego latania

Polska
Bez bagażu podręcznego, obowiązkowe maseczki. Koronawirus wymusza nowe zasady bezpiecznego latania
PAP/EPA/Andrej Cukic
Personel pokładowy większości przewoźników będzie miało obowiązek stosowania co najmniej maseczek i rękawiczek ochronnych, a w niektórych przypadkach - także gogli i kombinezonów

Choć transport lotniczy wciąż jest zamrożony, linie na całym świecie opracowują już nowe procedury bezpieczeństwa, jakie będą obowiązywały po wznowieniu ich działalności. Pasażerowie powinni się przygotować na duże zmiany, przynajmniej na samym początku.

Air France i KLM zapowiadają możliwie najszybsze wznowienie regularnej działalności, informując jednocześnie o nowych zasadach, jakie będą obowiązywały na pokładzie. Pierwotne plany linii Emirates o wznowieniu już w połowie maja znacznej liczby połączeń europejskich zostały przesunięte, ale ten przewoźnik również przygotowuje pasażerów na nowe realia w czasie podróży. Węgierski Wizz Air wznawia część lotów 1 maja.

 

- Już dziś widzimy, że na uruchomionych właśnie przez przewoźników pojedynczych lotach wprowadzono bardzo restrykcyjne regulacje. Mamy świadomość, że niezależnie od tego, kiedy i w jakiej formie ruch lotniczy zostanie przywrócony, restrykcje, które pojawiły się przed jego wstrzymaniem, czyli badanie temperatury, czy karty lokalizacyjne dla pasażerów prawdopodobnie zostaną z nami, jeśli nie na zawsze, to na bardzo długo. I to tego się przygotowujemy, bo na krakowskim lotnisku samoloty już czekają na podróżnych - mówił w ubiegłym tygodniu Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport.

 

Puste fotele, jak najmniej interakcji

 

Jednym z podstawowych zabiegów zwiększających bezpieczeństwo podróży ma być rozsadzanie pasażerów w taki sposób, aby był między nimi zachowany możliwie największy odstęp. To z góry zakłada, że samoloty będą zabierać mniej pasażerów. Wizz Air zamierza blokować klientom możliwość rezerwacji środkowych miejsc. Air France zapowiada z kolei, że pasażerowie będą otrzymywać przy wejściu na pokład maseczki ochronne, "gdy na rejsie będzie więcej osób".

 

ZOBACZ: Tak za niespełna pół roku mogą wyglądać wnętrza samolotów. Złożono już wnioski patentowe

 

Zgodnie z nowymi zasadami interakcje między pasażerami a obsługą mają być zminimalizowane. Ma w tym pomóc system odprawy online, na który zamierza postawić na przykład Wizz Air. Opłaty za wszelkie dodatkowe usługi również mają być uiszczane za pośrednictwem sieci. Air France rezygnuje z oferowania posiłków na trasach krajowych i europejskich, a na dłuższych trasach pasażerowie otrzymają produkty w opakowaniach. Z takiego rozwiązania korzystają też linie Emirates, które oferują posiłki w "bento boxach".

 

Ten przewoźnik idzie jednak dalej, ograniczając możliwość wnoszenia na pokład bagażu podręcznego. "Przedmioty dozwolone w kabinie są ograniczone do laptopa, torebki, teczki lub akcesoriów dziecięcych. Wszystkie pozostałe przedmioty powinny znaleźć się w bagażu rejestrowanym, do którego zostanie dodany limit bagażu podręcznego" - informuje Emirates.

 

Higiena i środki ochrony osobistej

 

Środki ochrony osobistej - jak maseczki i rękawiczki - będą nowym obowiązkowym elementem wyposażenia załóg. U wymienionych przewoźników te podstawowe zabezpieczenia związane z zapobieganiem rozprzestrzenianiu pandemii koronawirusa mają obowiązywać wszystkich członków personelu.

 

Emirates przewiduje, że pracownicy mający bezpośredni kontakt z pasażerami będą musieli zabezpieczać się jeszcze bardziej. Najprawdopodobniej personel pokładowy będzie musiał zakładać kombinezony ochronne i gogle, a sami pasażerowie mają być zobowiązani do noszenia masek i rękawiczek.

 

ZOBACZ: Wstrzymanie inwestycji, niższe wynagrodzenia. LOT tnie koszty, aby przetrwać kryzys

 

Linie KLM zadecydowały, że w czasie każdego rejsu jedna toaleta będzie zarezerwowana dla załogi samolotu, aby jej członkowie mogli regularnie dbać o higienę rąk. Pasażerowie wszystkich przewoźników będą natomiast mieli dostęp do płynów lub chusteczek ze środkiem dezynfekującym.

 

Maszyny Wizz Aira mają podlegać ścisłym normom higieny - każdy samolot będzie dezynfekowany na koniec doby. Linie KLM również zapewniły, że ich samoloty będą "bardzo dokładnie czyszczone przed każdym lotem przy użyciu odpowiednich, silnych środków i narzędzi (odkurzanie, dezynfekcja powierzchni itp.), a w niektórych przypadkach całkowicie odkażane za pomocą specjalnych aerozoli".

 

Zgodnie z decyzją rządu pasażerski ruch lotniczy w Polsce został wstrzymany do 9 maja z możliwością przedłużenia.

bia/hlk/ fly4free.pl, PAP
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie