Wcześniejsza spłata kredytu. UOKiK tłumaczy, jak bank powinnien rozliczyć się z klientem

Biznes
Wcześniejsza spłata kredytu. UOKiK tłumaczy, jak bank powinnien rozliczyć się z klientem
Pixabay/pompi
Niektóre banki nadal nie rozliczają się prawidłowo z klientami, którzy wcześniej spłacili kredyt

- Konsumenci w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego lub pożyczki powinni domagać się od banków i instytucji pożyczkowych proporcjonalnego zwrotu pobranych opłat i prowizji - mówił Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jego zdaniem, instytucje finansowe powinny wówczas proporcjonalnie (liniowo) rozliczać się z klientem ze wszystkich pobranych opłat.

11 września zeszłego roku TSUE orzekł, że gdy wcześniej spłacimy pożyczkę, bank musi nam oddać wszystkie jej koszty proporcjonalnie obniżone. Zgodnie z wyrokiem kredytodawcy muszą się rozliczyć, m.in. z prowizji, opłaty przygotowawczej oraz ubezpieczenia.

 

Wyrok TSUE rozstrzygnął wątpliwości przedstawione we wniosku prejudycjalnym Sądu Rejonowego Lublin-Wschód. Jak podał UOKiK w komentarzu do wyroku, orzeczenie wskazuje sądom krajowym jak interpretować przepisy dotyczące konieczności zwrotu przez kredytodawcę części całkowitego kosztu kredytu w przypadku wcześniejszej spłaty i jak orzekać w przypadku roszczeń konsumentów.

 

Na czym polega metoda liniowa?

 

- Zarówno firmy pożyczkowe jak i banki powinny proporcjonalnie do czasu trwania zawartej umowy rozliczyć i zwrócić konsumentom część wszystkich prowizji i opłat pobranych przy udzieleniu finansowania w przypadku, gdy ten przed czasem zakończenia umowy dokonał spłaty zaciągniętego zobowiązania. Dotyczy to zarówno prowizji, jak i kosztów pośrednictwa oraz innych opłat pobranych przez podmiot finansujący - powiedział Chróstny.

 

ZOBACZ: Pokaz sprzętu pogrążył emeryta

 

Zdaniem prezesa UOKiK, instytucje pożyczkowe i banki powinny stosować przy wyliczeniu zwrotu metodę liniową, ponieważ jest to metoda najbardziej zrozumiała dla konsumentów, najprostsza, przejrzysta i sprawiedliwa. Jest też łatwa do zastosowania przez przedsiębiorców.

 

Polega ona na tym, że instytucja finansowa: dzieli wszystkie koszty przez liczbę dni kalendarzowych, w których miała obowiązywać umowa.

 

Wynik mnoży przez liczbę dni, o które skrócono okres kredytowania i tę sumę powinna oddać konsumentowi. Przepisy dotyczą pożyczek i kredytów konsumenckich zawartych po wejściu w życie ustawy o kredycie konsumenckim, tj. po 18 grudnia 2011 roku. Uwaga na terminy przedawnienia roszczeń.

 

Część instytucji finansowych rozlicza się już w prawidłowy sposób

 

- Pamiętajmy, iż w przypadku pożyczek i kredytów konsumenckich prowizje i opłaty stanowią poważną część kosztów finansowania, dlatego stanowczo domagajmy się zwrotu proporcjonalnej liniowo części tych kosztów w przypadku, gdy dokonaliśmy wcześniejszej spłaty uzyskanego finansowania – dodaje prezes UOKiK.

 

ZOBACZ: Śpiewak: sprzedane pokolenie w państwie z papieru

 

UOKiK poinformował, że do urzędu docierają sygnały, że część instytucji finansowych już rozlicza się ze swoimi klientami w prawidłowy sposób.

 

Również branża ubezpieczeniowa stosuje metodę liniową przy określaniu wysokości zwrotu składki, gdy klient wypowie umowę w trakcie okresu ubezpieczenia.

wka/ PAP, polsatnews.pl
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie