Na kolei powstaną ciche sekcje. Sprawdź, gdzie pociągi przestaną hałasować
Na polskich torach kolejowych powstanie dziewięć tzw. cichych sekcji. Będą nimi jeździć tylko te pociągi towarowe, które zostaną wyposażone w typ hamulców wytwarzających znacznie mniej hałasu niż zwykłe. Powstanie takich stref specjalnych nakazała unijna regulacja. Polska wywalczyła jednak, aby nowe przepisy zaczęły obowiązywać w naszym kraju później niż w innych państwach europejskich.
Ciche sekcje będą miały nie mniej niż 20 kilometrów długości. Powstaną na szlakach, którymi w latach 2015-2017 każdej nocy przejeżdżało średnio więcej niż dwanaście pociągów towarowych.
Będzie mniej hałasu, bo wymienią wstawki w hamulcach
Wagony wjeżdżające na odcinki nowych kolejowych stref będą wyposażone w kompozytowe, a nie jak dotąd żeliwne wstawki hamulcowe. Oznacza to, że przy zatrzymywaniu się lub zwalnianiu nie będą generować tyle hałasu, jak obecnie.
ZOBACZ: Górnicy blokowali euroterminal kolejowy. "To tu przyjeżdża rosyjski węgiel"
W Polsce dziewięć cichych sekcji powstanie na sześciu liniach kolejowych:
- nr 3: Kutno - Kłodawa - Zamków
- nr 3: Poznań Górczyn - Opalenica - Nowy Tomyśl - Chlastawa
- nr 8: Radom - Szydłowiec - Skarżysko-Kamienna - Łączna - Piaski koło Kielc
- nr 93: Oświęcim - Brzeszcze - Czechowice-Dziedzice
- nr 131: Kalina - Kłobuck - Działoszyn - Chorzew - Zduńska Wola Karsznice
- nr 131: Dionizów - Poddębice - Ponentów - Borysławice - Piotrków Kujawski - Inowrocław Rąbinek
- nr 131: Maksymilianowo - Pruszcz Pomorski - Terespol Pomorski - Smętowo - Pelplin - Górki
- nr 272: Ostrów Wielkopolski - Bronów - Pleszew - Kotlin - Jarocin - Sulęcinek - Środa Wielkopolska - Poznań Krzesiny
- nr 273: Wrocław Kuźniki - Brzeg Dolny - Ścinawa - Głębocice - Gądów - Bytom Odrzański - Nowa Sól
Zmiany będą dotyczyły tylko pociągów towarowych. Wagony przewożące ludzi nie będą objęte unijną regulacją. Dokładny przebieg planowanych cichych sekcji oznaczono na poniższej mapie zielonym kolorem.
Polska wywalczyła "szczególny przypadek"
Zdaniem Urzędu Transportu Kolejowego, prace nad cichymi sekcjami "od początku były przedmiotem dużego zainteresowania polskiego rynku z uwagi na potencjalnie wysokie koszty dostosowania do nowych wymagań".
Ciche sekcje powstaną również w Czechach, Francji, Holandii, Austrii, Rumunii, Słowenii, Słowacji, we Włoszech i na Węgrzech. Tam zaczną obowiązywać wcześniej niż w Polsce, ponieważ wynegocjowaliśmy tzw. "szczególny przypadek".
ZOBACZ: Pociąg zgubił wagony, które zablokowały przejazd
"Umożliwia on dalszą eksploatację wagonów z żeliwnymi wstawkami hamulcowymi, które stanowią znaczną część polskiej floty wagonów towarowych. Pojazdy te będą mogły być wykorzystywane w ruchu krajowym niezależnie od statusu linii do końca 2036 r. Do końca 2026 r. będą mogły także bez ograniczeń wjeżdżać do Czech i Słowacji" - poinformował UTK.
Czytaj więcej