Pendolino pędziło 200 km/h na trasie z Warszawy do Gdańska

Polska
Pendolino pędziło 200 km/h na trasie z Warszawy do Gdańska
Polsat News
Jak dotąd pociągi nie osiągały tej prędkości na trasie do Gdańska

Po raz pierwszy na kolejowej trasie Warszawa – Gdańsk pociągi testowe zwiększyły prędkość do 200 km/h - poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe. Oznacza to że podróż nad polskie morze na trasie Warszawa – Gdynia w połowie roku będzie mogła się skrócić. Zwiększy się także przepustowość linii.

Specjalny przejazd składu Pendolino w nocy z 11 na 12 stycznia 2020 r. możliwy był dzięki zamontowanemu przez PKP PLK specjalnemu systemowi ERTMS/ETCS poziomu 2.

 

"Specjalny przejazd pociągu Pendolino w nocy z soboty na niedzielę 12 stycznia na trasie Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny – Warszawa Wschodnia potwierdził, że jazda z prędkością 200 km/h jest możliwa, bezpieczna i komfortowa" - poinformowali kolejarze. 

 

Kolejarze sprawdzali, czy wszystko działa poprawnie

 

Specjaliści z PKP PLK oraz Instytutu Kolejnictwa sprawdzali m.in. właściwe działanie urządzeń, pracę składu podczas rozwijania wyższych prędkości, wydajność systemu zasilania oraz współpracę pantografu z siecią trakcyjną. Testowane było też działanie systemów radiołączności pociągowej.

 

ZOBACZ: Pociąg jechał wprost na inny pociąg. Groźnie w Oświęcimiu

 

Zarządca krajowej infrastruktury poinformował, że zebrane wyniki pozwolą uzyskać wymagane certyfikaty i dopuścić urządzenia do eksploatacji.

 

Zdaniem PKP PLK, wyższa prędkość nie jest jedynym efektem budowy nowego systemu ERTMS/ETCS; istotne ma być również podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Urządzenia w torach przesyłają sygnały o zmianach na trasie do wyposażonej w komputer pokładowy lokomotywy.

 

System skontroluje pracę maszynisty

 

Informacje, wraz z danymi o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów, trafiają wprost na pulpit maszynisty. Kierujący pociągami mają tym samym wszystkie szczegóły niezbędne do bezpiecznego prowadzenia składu.

 

ZOBACZ: Te pociągi niemal zawsze się spóźniają. "Malczewski", "Uznam", "Artus". Zobacz rekordową listę

 

System nie ogranicza się tylko do przekazywania kierującym pociągami bieżących danych. Jego zadaniem jest także "kontrola" pracy maszynisty i w przypadku zignorowania ostrzeżeń, automatyczne dostosowanie prędkości pociągu do panujących warunków.

 

Na trasie wybudowano 54 maszty radiowe, które umożliwią wysyłanie do pociągów sygnałów z ośmiu Lokalnych Centrów Sterowania, za pośrednictwem kolejowej sieci cyfrowej komunikacji radiowej GSM-R. Pracę systemu nadzoruje systemem dyspozytorski w Warszawie i Gdańsku.

 

Wartość projektu dotyczącego modernizacji linii kolejowej E65/C-E65 na odcinku Warszawa – Gdynia w zakresie m.in. instalacji systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 oraz zasilania układu trakcyjnego to 928 mln zł.

wka/ PAP
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie