Polska Fundacja Narodowa: miliony na reputację Polski, 360 zł na płaszczyznę spotkań Żydów i Polaków
Łączne wydatki Polskiej Fundacji Narodowej w 2018 roku wyniosły około 111 milionów złotych, z czego na cele statutowe przeznaczono niemal 105 milionów. Najdroższym przedsięwzięciem był projekt "Reputacja", chroniący wizerunek Polski za granicą. Na ten cel wydano 33,5 miliona złotych. Fundacja wsparła 48 projektów. Najmniej dostały wydarzenia związane ze świętem Chanuka - 360 zł i 76 groszy.
Polska Fundacja Narodowa opublikowała na swojej stronie sprawozdanie z działalności za rok obrotowy 2018. Dokument wymienia 17 fundatorów - spółki skarbu państwa, które łożą na działalność fundacji.
Z zestawienia wynika, że Fundacja przeznaczyła prawie 4,4 mln zł na wynagrodzenia dla swoich pracowników, których na dzień 31 grudnia 2018 roku w Fundacji było 36. Członkowie zarządu, który liczy trzy osoby, ale jego skład się zmieniał, otrzymali z tej kwoty ponad 634,3 tys. zł. Zaznaczono, że nie były wypłacane premie, nagrody i inne świadczenia. Rada Fundacji nie pobierała wynagrodzeń. Ponad 484 tys. zł wypłacono z tytułu umów zlecenia.
Miliony na promocję i ochronę wizerunku
Pięć największych projektów kosztowało w sumie około 83 mln złotych.
"Promocja Rzeczypospolitej Polskiej za granicą w tym ochrona jej wizerunku, a także przeciwdziałanie rozpowszechnianiu w kraju i za granicą informacji i publikacji o nieprawdziwych treściach historycznych, krzywdzących lub zniesławiających Rzeczpospolitą Polską i Naród Polski" określona jako projekt "Reputacja" kosztowała prawie 33,5 mln zł.
Program "Polska w Ameryce" kosztował ponad 23 mln zł, a projekt "100x100", który zakładał wizyty znanych osobistości z zagranicy w Polsce, pochłonął ponad 12 mln zł.
Z kolei na dofinansowanie młodych sportowców przeznaczono ponad 9,1 mln zł.
Ponad 5,5 miliona złotych przeznaczono na "Promocję Polski w 100 rocznicę niepodległości poprzez rejs jachtu oceanicznego - »I love Poland«".
Dekomunizacja, papież Polak i zwiastun dla żołnierzy NATO
Fundacja wsparła kampanię społeczną w Polsce i innych krajach przeznaczając na nią ponad 1,4 mln zł. Podobna kwota poszła na "Kampanię informacyjną dot. zmian nazw ulic - Dekomunizacja".
Fundacja przeznaczyła ponad 600 tys. zł na Muzeum ks. Jerzego Popiełuszki, na album zawierający nauczanie Jana Pawła II na temat Europy - "Św. Jan Paweł II i Jego Europa" - ponad 600 tys. zł.
507 tys. zł, pochłonęła "konferencja naukowa", "przygotowanie działań dotyczących projektów filmowych kosztowało ponad 576 tys. zł, a "Promocja wizerunku Rzeczpospolitej i budowanie pozytywnej świadomości na temat Polski wśród żołnierzy NATO, stacjonujących w Polsce - Zwiastun" wymagało ponad 450 tys. zł.
Izba generała Ryszarda Kukllińskiego otrzymała ponad 485 tys. zł.
Znacznie mniej przeznaczono na "śpiewnik" - prawie 3 tys. zł, Polskie Dziedzictwo na Wschodzie - ponad 26 tys. zł. Serial "Niezwyciężeni" fundacja wsparła kwotą prawie 1200 zł, a film o rodzinie Ulmów, która ratowała Żydów podczas wojny otrzymał ponad 6800 zł. Film "100-lecie Niepodległości" dostał ponad 2,5 mln zł.
Dokument "Walka o głos" otrzymał ponad 780 tys. zł.
Debata za prawie milion
Debata dziennikarzy kosztowała ponad 977 tys. zł, a konferencje w stolicach UE i USA - ponad 7 tys. zł. Z kolei na "Polską noc w NBA" przeznaczono ponad 305 tys. zł.
ZOBACZ: "To twarda partyjna propaganda". Nowoczesna pisze do PKW ws. kampanii informacyjnej PFN
Z kolei projekt "Wydarzenia kulturalne budujące wspólną płaszczyznę spotkań Żydów i Polaków oraz edukację międzykulturową związane ze świętem Chanuka" otrzymał 360 zł i 76 groszy.
Czytaj więcej