Jest wniosek o zamknięcie przejazdu kolejowego, na którym zginął Dzięcioł

Polska
Jest wniosek o zamknięcie przejazdu kolejowego, na którym zginął Dzięcioł
Polsat News
Z nieoficjalnych informacji wynika, że b. poseł Dzięcioł miał wjechać na przejazd kolejowy pomimo świecącego się czerwonego pulsującego światła

Chciałbym zamknięcia przejazdu kolejowego, na którym zginął Janusz Dzięcioł i drugiego w pobliżu - powiedział PAP wójt gminy Grudziądz Andrzej Rodziewicz. Dodał, że zaproponował już alternatywne rozwiązanie w postaci budowy drogi wzdłuż linii kolejowej, która wiodłaby do strzeżonego przejazdu.

Były poseł PO Janusz Dzięcioł zginął w ubiegły piątek rano w wypadku na przejeździe kolejowym w Białym Borze k. Grudziądza.

 

- Ten przejazd przez tory kolejowe jest bardzo niewygodny, jest to lewoskręt od drogi krajowej nr 55 i jest nieco pod górkę. Widoczność w tym miejscu jest utrudniona- mówił w dzień wypadku sołtys Białego Boru Jerzy Czapla. Dodawał, że zarówno on, jak i b. poseł Janusz Dzięcioł byli orędownikami zamknięcia tego przejazdu i rozmawiali o tym - nawet kilka dni przed wypadkiem.

 

PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały w piątek PAP, że gmina Grudziądz nie występowała o zmiany organizacji przejazdu kolejowego, na którym zginął Dzięcioł. Rozmowy z samorządem dotyczyły innych przejazdów na trasie Grudziądz-Kornatowo.

 

ZOBACZ: Janusz Dzięcioł chciał zamknięcia przejazdu kolejowego, na którym zginął

 

Pismo nie dotarło

 

- Muszę z przykrością powiedzieć, że mój przyjaciel Janusz Dzięcioł na początku był przeciwnikiem zamknięcia przejazdu w okolicy swojego domu. Sytuacja się zmieniła po kilku miesiącach i udało mi się go przekonać do koncepcji poprowadzenia drogi asfaltowej wzdłuż linii kolejowej Toruń - Grudziądz, która wiodłaby do przejazdu kolejowego ze szlabanami" - wskazał wójt gminy Grudziądz Rodziewicz.

 

Dodał, że być może mieszkańcy Białego Boru rozmawiali o zamknięciu tego przejazdu, ale do niego żadne pismo ani żaden sygnał nie wpłynął.

 

- Nie było żadnego pisma, które wskazywałoby na konieczność zamknięcia tego przejazdu kolejowego - dodał.

 

Podkreślił, że od dawna jest jednak "orędownikiem zamykania niestrzeżonych przejazdów kolejowych", ale od lat napotyka na trudności przy próbach likwidacji takich przejazdów kolejowych w gminie. A takich skrzyżowań dróg ze szlakami kolejowymi jest tam aż 10.

 

Rodziewicz zwrócił uwagę na to, że na przejeździe, na którym zginął b. poseł Dzięcioł nadal może być niebezpiecznie.

 

-Janusz kilkakrotnie przejeżdżał przez przejazd w ciągu dnia. Ta jazda była cykliczna. W dniu, w którym zginął świeciło słońce, które mogło ograniczyć mu widoczność. Byłem tam o tej samej godzinie na drugi dzień i tak świeciło, że nic nie było widać. Pojazd szynowy jeździ tam 80 km/h, więc nie zatrzyma się, gdy samochód wjedzie na przejazd - mówił Rodziewicz.

 

"Zaproponowałem alternatywne rozwiązanie"

 

Podkreślił, że ws. przejazdu kolejowo-drogowego, na którym zginął poseł Dzięcioł rozmawiał już z przedstawicielami GDDKiA oraz PLK.

 

- Zaproponowałem alternatywne rozwiązanie, które umożliwiłoby zamknięcie tego przejazdu i jeszcze innego w okolicy - także niestrzeżonego. Trzeba po prostu wrócić do dawnej koncepcji i wybudować drogę wzdłuż linii kolejowej Toruń - Grudziądz, która będzie wiodła do przejazdu ze szlabanami. GDDKiA jest wstępnie za, ale pod warunkiem, że wszystkie strony - w tym również PLK - porozumieją się w tym zakresie, także w kwestii partycypacji w kosztach. Nie możemy przejść do porządku dziennego nad śmiercią człowieka, który przyczynił się m.in. do rozwoju prawodawstwa w Polsce czy lokalnych klubów sportowych" - powiedział wójt.

 

Rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału GDDKiA Tomasz Okoński powiedział PAP, że GDDKiA jest otwarta na trójstronne rozmowy w tej sprawie.

 

- Wszystko musi się jednak odbyć w porozumieniu. Jeżeli PKP chciałoby zmienić zabezpieczenia tego przejazdu, to musi to uzgodnić z nami, tak, żeby nasze działania w ramach infrastruktury drogowej były kompatybilne. Jeżeli będzie rozważana koncepcja alternatywnej drogi wzdłuż linii kolejowej - także musi być to poprzedzone rozmowami wszystkich stron, a także analizą w zakresie wpływu zmian na korzystanie z infrastruktury drogowej przez mieszkańców Białego Boru i okolic - dodał Okoński.

 

Gmina Grudziądz nie występowała ws. zmian przejazdu

 

Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie potwierdza takich rozmów.

 

- Gmina Grudziądz nie występowała do PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. o zmiany wobec zabezpieczonego sygnalizacją przejazdu w km 49,415 na linii kolejowej Toruń Wschodni - Malbork szlak Kornatowo - Grudziądz Mniszek (przejazd, na którym zginął b. poseł Dzięcioł - PAP). PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. od zeszłego roku prowadziły rozmowy z Urzędem Gminy Grudziądz w sprawie likwidacji trzech innych przejazdów kolejowo-drogowych na tej samej linii zabezpieczonych znakami STOP w kilometrach: 46,772; 47,109; 47,390. Warunkiem likwidacji wyżej wymienionych przejazdów jest wprowadzenie zmian w istniejącym układzie drogowym w obrębie gminy Grudziądz" - poinformował przedstawiciel PKP PLK S.A. w komunikacie przesłanym 13 grudnia.

 

"Przyczyną zgonu był..." 

 

Sekcja zwłok b. parlamentarzysty została przeprowadzona w poniedziałek.

 

-Przyczyną zgonu był uraz czaszkowo-mózgowy - powiedział rzecznik Prokuratury Okręgowej w Toruniu Andrzej Kukawski.

 

Z nieoficjalnych informacji wynika, że b. poseł Dzięcioł miał wjechać na przejazd kolejowy pomimo świecącego się czerwonego pulsującego światła.

 

Janusz Dzięcioł 11 grudnia skończyłby 66 lat. Posłem był w latach 2007-2015. W 2001 roku wygrał pierwszą polską edycję programu Big Brother. W swojej karierze zawodowej był m.in. szefem straży miejskiej w Świeciu

ms/ PAP
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze

Przeczytaj koniecznie