KE ma odblokować kredyt na budowę we Wrocławiu wielkiej fabryki akumulatorów koncernu LG Chem
Komisja Europejska ma odblokować kredyt na wielką fabrykę akumulatorów koreańskiego koncernu LG Chem we Wrocławiu - pisze "Rzeczpospolita". Jak informuje dziennik, w czwartek w Luksemburgu zbiera się Rada Dyrektorów Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), która ma wydać zgodę na pół miliarda euro pożyczki na kluczową dla rozwoju samochodów elektrycznych w Europie inwestycję.
"Fakt, że wniosek o jej zaakceptowanie idzie na Radę Dyrektorów, oznacza, że eksperci EBI uważają projekt za wiarygodny i zgodny z jego celami statutowymi" - oceniają dziennikarze "Rz". Z ich nieoficjalnych informacji wynika, że do ostatniej chwili odmienne stanowisko w tej sprawie miała Komisja Europejska (KE). Musi ona wydać opinię na temat każdego finansowanego przez ten unijny bank projektu, a w przypadku inwestycji LG Chem do środy po południu takiej opinii nie było.
ZOBACZ: W 2025 r. w Polsce może być prawie 100 tys. prywatnych punktów ładowania
Zdaniem gazety, w akcję przeciwko finansowaniu dla LG Chem w poprzedniej Komisji Europejskiej zaangażował się osobiście Maroš Šefčovič, słowacki wiceprzewodniczący KE, który miał argumentować, że unijny bank nie powinien finansować koreańskich inwestycji, tylko europejskie. Problem jest jednak w tym, że europejskich fabryk baterii jeszcze nie ma.
Ruszy produkcja akumulatorów do samochodów elektrycznych
Jednak w ostatniej chwili, blokada dla kredytu na fabrykę we Wrocławiu została zdjęta - twierdzą dziennikarze "Rz". Według nich, bardzo aktywnie zabiegał o to w KE polski rząd. Decyzja ma zapaść w czasie, w którym rozpoczynający się w czwartek unijny szczyt chce zgody Polski na neutralność klimatyczną do 2050 r. Elementem tej neutralności ma być właśnie przejście na zeroemisyjne samochody, dla których niezbędne są baterie elektryczne.
Zakład we Wrocławiu ma produkować akumulatory litowo-jonowe do pojazdów elektrycznych. Po zakończeniu budowy w 2022 r. osiągnąłby zdolność produkcji akumulatorów o łącznej pojemności 65–70 GWh rocznie. To wystarczyłoby do wyposażenia w baterie ok. miliona samochodów. Byłaby to największa fabryka baterii w Europie - twierdzi "Rz".
Czytaj więcej
Komentarze