"Edukacja powinna być kontynuowana w dorosłym życiu"

Edukacja nie powinna się kończyć na poziomie szkoły średniej czy szkoły wyższej, ale powinna być kontynuowana w dorosłym życiu - mówił w środę minister edukacji narodowej Dariusz Piontkowski.
W środę w Warszawie zaprezentowano raport "Strategia umiejętności OECD. Polska". Trzy główne rekomendacje płynące z niego to rozwijanie u uczniów umiejętności, które będą wykorzystywać w przyszłości, wspieranie uczenia się przez całe życie i rozwijanie współpracy rządu, samorządu i partnerów społecznych.
- Edukacja nie powinna się kończyć czy na poziomie szkoły średniej, czy na poziomie szkoły wyższej, ale powinna być kontynuowana w dorosłym życiu. Świat wokół nas się zmienia i kompetencje, które nabywamy w trakcie edukacji formalnej na wcześniejszych etapach, nie zawsze wystarczają po kilkunastu czy kilkudziesięciu latach. To jest refleksja, którą my widzimy już od dłuższego czasu i staramy się to wdrażać" - powiedział minister edukacji na konferencji prasowej, odnosząc się do głównych rekomendacji raportu OECD.
ZOBACZ: Protest nauczycieli. Zapowiadają manifestacje każdego miesiąca
Wskazał, że będzie to także ważny element w dyskusjach z Komisją Europejską na temat wsparcia finansowego w ramach programów unijnych na rozwijanie kompetencji u ludzi dorosłych.
- Element drugi to zwiększony udział pracodawców i przedsiębiorców w pozyskiwaniu umiejętności, wiedzy i kompetencji przez ich pracowników. To temu właśnie służyła reforma szkolnictwa zawodowego - mówił Piontkowski.
"W interesie pracodawców leżą wyedukowani pracownicy"
Powołał się na wiceminister edukacji Marzenę Machałek, która w MEN odpowiada za reformę szkolnictwa zawodowego.
- Pani minister Machałek bardzo często podkreśla, że przedsiębiorcy muszą zauważyć, iż w ich interesie leżą jak najlepiej wyedukowani pracownicy, nie tylko na etapie formalnym, ale także doszkalający się w trakcie swojego dorosłego, zawodowego życia – zaznaczył.
ZOBACZ: Uczniowie są pytani m.in. o to, czy chodzą do kościoła. RPO interweniuje
- Trzeci element, bardzo istotny z naszego punktu widzenia wniosek, to współpraca bardzo różnych instytucji. W ramach rządu zauważam w ramach pracy nad "Zintegrowaną Strategią Umiejętności 2030" potrzebna jest współpraca co najmniej kilku resortów, a chyba w jeszcze większy stopniu uświadomienie tych resortów, które na co dzień nie biorą udziału w pracach nad tą strategią, jak ważna jest ona z punktu widzenia naszego kraju. Stąd będziemy chcieli zainteresować całą Radę Ministrów stanem prac nad strategią i w jeszcze większym stopniu włączyć ją w pracę - powiedział szef MEN.
Zgodził się też z tezą raportu na temat potrzeby współpracy wszystkich interesariuszy. - Sam rząd nie będzie w stanie doprowadzić do zrealizowania tej strategii. Potrzeba jest współpraca z samorządem terytorialnym, pracodawcami, ale też z organizacjami pozarządowymi, bo dopiero współpraca pozwoli nam przebrnąć przez nowe wyzwania cywilizacyjne i dostosować się do zmieniającego się świata. Bardzo podobnie jak OECD postrzegamy wyzwania, które stoją nie tylko przed polskim rządem, ale stoją też przed innymi państwami i rządami - zaznaczył Piontkowski.