Jak wyjaśniono, do najczęściej wymienianych przyczyn niezadowolenia z działalności organów skarbowych należały długie terminy rozstrzygania lub odpowiadania na zapytania (39 proc.), "brak rozliczalności" i profesjonalizmu urzędników podatkowych (32 proc.), przedłużające się kontrole skarbowe (31 proc.) oraz obsługa infolinii (27 proc.).
ZOBACZ: Pisma ze skarbówki przeraziły seniorów. Wbrew prawu żądają podatku od emerytów
Z odpowiedzi respondentów wynika, że większość kontroli skarbowych w regionie trwa poniżej trzech miesięcy (47 proc. badanych). W przypadku 15 proc. kontrole trwały jednak ponad rok. Chociaż w wyniku ponad połowy kontroli na podmioty nakładane są dodatkowe zobowiązania podatkowe o wartości poniżej 100 tys. euro, bądź też kontrole takie nie skutkują dodatkowymi zobowiązaniami (27 proc.), niemal 60 proc. respondentów skarży się, że kontrole skarbowe mają negatywny wpływ na działalność firmy.
Związane jest to z czasem trwania kontroli (26 proc.) lub ilością informacji i dokumentów, które należy przedłożyć w trakcie czynności sprawdzających (21 proc.).
Większość Polaków się odwołuje
Z badania wynika, że większość kontroli dotyczyła podatku od osób prawnych, a zwłaszcza transakcji zawieranych pomiędzy spółkami wewnątrz grup kapitałowych oraz kosztów z tytułu nabywanych usług, a także kwestii związanych z podatkiem VAT, gdzie najczęściej sprawdzano sposób obliczenia podatku naliczonego.
ZOBACZ: "Rz": dobre wiadomości dla samozatrudnionych
Większość przedsiębiorców w Europie Środkowo-Wschodniej (62 proc.) zaniechała odwoływania się od decyzji pokontrolnych określających zobowiązanie podatkowe. "Jedynie w Polsce większość respondentów (57 proc.) postanowiła skorzystać ze środków odwoławczych. Jednak w skali regionu tylko 38 proc. odwołań od decyzji pokontrolnych było skutecznych w całości lub części, choć niektóre sprawy nie zostały jeszcze sfinalizowane" - zauważono w komunikacie.
Zgodnie z informacją badanie dotyczące sporów podatkowych i ich rozstrzygnięć zostało przeprowadzone przez sieć Tax Controversy and Dispute Resolution (TCDR) PwC w 17 krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Wzięło w nim udział 872 respondentów, reprezentujących kadrę kierowniczą z obszarów finansowo-podatkowych, którzy w okresie od marca do września 2019 r. wypełnili ankietę internetową.
Komentarze