Wiesz, jak oznaczone są polskie produkty? Poznaj kampanię #Wybieram590
Robiąc zakupy sprawdzasz, czy wybrane przez ciebie produkty pochodzą z Polski? Pomóc może kod kreskowy - jeśli zaczyna się od cyfr 590 to oznacza, że produkt związany jest z naszym krajem. Wybierając go, pomagasz w budowaniu patriotyzmu gospodarczego.
#Wybieram590 to inicjatywa na rzecz rozwoju polskiej gospodarki. 7 grudnia odbywa się jeden z jej głównych elementów - kampania społeczna "Wybieram 590 – sobota dla Polski".
Organizatorzy, partnerzy i ambasadorzy projektu zachęcają Polaków, żeby podczas zakupów sprawdzali źródło pochodzenia i sięgali po polskie produkty i usługi. Jeśli ich kod zaczyna się od cyfr 590 w większości przypadków są one wytworzone przez firmy związane z naszym krajem.
Cztery kategorie
W analizie przygotowanej na potrzeby kampanii przez firmę audytorsko-doradczą Grant Thornton podzielono produkty i usługi sprzedawane w Polsce na cztery kategorie w zależności od tego, z jakiego kraju pochodzi producent i w jakim kraju produkuje swoje wyroby.
ZOBACZ: Ceny w Biedronce pod lupą UOKiK
Okazuje się, że w przypadku produktów i usług spełniających dwa kryteria "polskości", czyli wytwarzanych w Polsce, przez firmy z polskim kapitałem – z każdej złotówki wydanej na taki produkt do krajowej gospodarki wróci 79 groszy.
W przypadku produktów zagranicznych firm, ale produkowanych w Polsce kwota ta wyniesie 76 gr.
Natomiast dla produktów w pełni zagranicznych, a tylko sprzedawanych na terenie naszego kraju, z każdej złotówki przeznaczonej na ich zakup pozostanie w Polsce 25 gr.
🛒Kupując polskie produkty wspierasz polską gospodarkę. Ciekawe dane z @GrantThorntonPL. #sobotadlapolski @wybieram590 pic.twitter.com/vezh2Wdtt9
— Ministerstwo Rozwoju (@MinRozwoju) December 7, 2019
Prawie 6,6 mld złotych
Grant Thorton w swoich wyliczeniach pokazuje, jak niewielka zmiana w zwyczajach konsumentów może przynieść zyski dla polskiej gospodarki.
ZOBACZ: UOKiK: zarobek rolników jest niewielki w porównaniu do ostatecznej ceny owoców i warzyw
Jeśli powyższe dane zestawimy z poziomem konsumpcji w Polsce w 2018 roku, to okazuje się, że gdyby rodzimi konsumenci wydawali o 1 proc. więcej na polskie produkty, w gospodarce zostawałoby dodatkowo 6,6 mld zł rocznie.
Pełen raport można znaleźć tutaj.
Czytaj więcej