Świąteczne gadżety z nadrukami Bramy Śmierci. Interweniowało Muzeum Auschwitz
Muzeum Auschwitz interweniuje w sprawie gadżetów, które pojawiły się w świątecznej ofercie sklepu internetowego Amazon. To m.in. ozdoby choinkowe, na których znalazły się zdjęcia byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego.
Na stronie sklepu można było zamówić zawieszki na choinkę, podkładki pod myszy komputerowe czy otwieracze do butelek z nadrukami przedstawiającymi kadry z byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau, takie jak Brama Śmierci, tory prowadzące do obozu czy ogrodzenia z drutu kolczastego.
Burza w sieci
Kontrowersyjna oferta świąteczna spotkała się ze zdecydowaną reakcją Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau. W niedzielę jego pracownicy za pośrednictwem Twittera zaapelowali, by tego typu przedmioty zostały wycofane z oferty.
"Sprzedawanie »ozdób choinkowych« z wizerunkami Auschwitz nie wydaje się właściwe. Zdjęcie Auschwitz na otwieraczu do butelek jest raczej niepokojącym sygnałem braku szacunku" - napisano.
Selling "Christmas ornaments" with images of Auschwitz does not seem appropriate. Auschwitz on a bottle opener is rather disturbing and disrespectful. We ask @amazon to remove the items of those suppliers. https://t.co/0uG2JG558e pic.twitter.com/ucZoTWPk1W
— Auschwitz Memorial (@AuschwitzMuseum) December 1, 2019
Tysiące użytkowników Twittera wyraziło poparcie pod postem udostępniając go na swoich profilach.
Wspomniane gadżety zostały wycofane ze sprzedaży. Auschwitz Memorial na pośrednictwem Twittera podziękowało wszystkim, którzy zaangażowali się w tę sprawę.
W krótkim czasie jednak w ofercie znaleziono podkładkę pod mysz, na której widać wagon, którym więźniowie byli transportowani na eksterminację.
Firma w odpowiedzi na pytania BBC zapewniła, że produktów już nie ma, a wszyscy sprzedawcy muszą stosować odgórne wytyczne, których nieprzestrzeganie grozi usunięciem konta.
Amazon na cenzurowanym
To nie pierwszy przypadek, gdy w ofercie Amazona pojawiają się produkty komercyjne w których wykorzystano symbolikę Holokaustu.
"Ostatni Żyd w Winnicy" - ikoniczne zdjęcie pod tym tytułem znalazło się na serii kolorowych bluz, które za kilkanaście funtów można było nabyć poprzez serwis. Odzież dostępna była m.in. w W. Brytanii, Niemczech i Francji. W sprawie interweniowało Muzeum Auschwitz. I w tym przypadku interweniowało Muzeum Auschwitz.
ZOBACZ: "Stylowe bluzy o żywych kolorach". Amazon wycofuje odzież ze sceną rozstrzelania Żyda
Auschwitz-Birkenau to symbol ludobójstwa nazistowskich Niemiec na sześciu milionach europejskich Żydów. W latach 1940–1945 w obozie życie straciło milion Żydów. Według muzeum, zginęło tam również ponad 100 000 przedstawicieli innych narodowości. Szacuje się, że 232,000 ofiar to dzieci.
Czytaj więcej