Projekt rozporządzenia ministra energii w sprawie sposobu ustalania mocy przyłączeniowej dla wewnętrznych i zewnętrznych stanowisk postojowych związanych z budynkami użyteczności publicznej oraz budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi jest właśnie procedowany. Rozporządzenie ma zawierać przepisy wykonawcze do ustawy o elektromobilności.
"Rz" dowiedziała się, że projekt określa minimalną moc przyłączeniową dla budynków użyteczności publicznej oraz mieszkalnych wielorodzinnych. Zgodnie z nim w podziemnych garażach nowych oraz projektowanych budynkach mają być instalowane punkty ładowania samochodów elektrycznych.
Pomysł pochwalają ekolodzy, którzy argumentują, że pozwoli to na zwiększenie liczby wykorzystywanych na co dzień aut ładowanych z gniazdka - hybryd i pojazdów elektrycznych. Dzięki temu można w przyszłości zmniejszyć emisję spalin samochodowych - jednego z głównych składników smogu. Z kolei Komisja Europejska postulowała wprowadzenie takich przepisów postulowała w 2017 roku - podkreśla "Rz".
Kosztowna inwestycja
Przeciwko zmianom protestują jednak deweloperzy.
– Uważamy że nie ma sensu przyłączania okablowania do każdego miejsca postojowego. Nie wiadomo, czy właściciel samochodu będzie z niego korzystał, może natomiast okazać się, że w ciągu najbliższych lat zmieni się system ładowania pojazdów - powiedział polsatnews.pl Konrad Płochocki, dyrektor generalny Polskiego Związku Firm Deweloperskich. - Wolelibyśmy uniknąć niepotrzebnych kosztów – zaznacza.
Koszt przygotowania jednego miejsca w garażu podziemnym to bowiem około 80 tys. zł. Cena miejsca postojowego wzrosłaby zatem o 1,5 do 2 tys. zł. dla wszystkich posiadaczy samochodów. Najprawdopodobniej wzrosłyby również koszty utrzymania bloku.
– Obecnie mamy w Polsce zaledwie 6 tys. elektrycznych samochodów, podczas gdy liczba budowanych rocznie mieszkań wynosi ok. 110 tys. – podkreśla dyrektor generalny PZFD.
Lepsza własna instalacja
Deweloperzy apelują do Ministerstwa Energii, aby nie obciążać wszystkich nabywców takimi kosztami.
Gdy w 2017 r. problem trafił pod lupę Komisji Europejskiej, ta poprzestała na zaleceniu, aby inwestor w podziemnym garażu stworzył posiadaczowi miejsca postojowego możliwość indywidualnego doprowadzenia własnej infrastruktury do ładowania pojazdu.
– Uważamy to rozwiązanie za optymalne i liczymy, że zostanie wprowadzone - powiedział Konrad Płochocki.
Projekt jest obecnie w trakcie konsultacji społecznych.
Komentarze