"Zastosowano tutaj wiele nowatorskich rozwiązań"
Jak podkreślił, górski odcinek Zakopianki jest drogą nowoczesną i komfortową. - Ta droga to jeden z najpiękniejszych odcinków i najtrudniejszych pod względem inżynieryjnym. Zastosowano tutaj wiele nowatorskich rozwiązań - okazuje się, że polscy inżynierowie, bo przecież oni tutaj na co dzień spędzali czas wraz ze swoimi włoskimi kolegami, są w stanie tego typu obiekty realizować - to jest powód do dumy - zaznaczył szef resortu infrastruktury.
- Staramy się, aby deklaracja, którą złożyliśmy przed laty była aktualna - Polska musi być państwem nowoczesnym, dostępnym transportowo, dostępnym komunikacyjnie - dodał Adamczyk.
Z ponad 6-kilometrowego odcinka od Skomielnej Białej do Chabówki ponad jedna trzecia, czyli ok. 2,3 km, poprowadzona została na wiaduktach. Powstało ich siedemnaście, w tym najdłuższy i najwyższy, liczący kilometr długości i 50 m wysokości, oraz cztery małe obiekty na ciekach przy węźle Skomielna.
Z tego węzła poprowadzono zjazdy na Wadowice i Nowy Sącz, do drogi krajowej nr 28 oraz do starego przebiegu DK7. Z kolejnego węzła, Zabornia, zjechać można na DK47 w kierunku Nowego Targu i Zakopanego oraz na DK7 do Chyżnego i granicy państwa ze Słowacją.
Na Zbójeckiej Górze powstało miejsce obsługi podróżnych MOP. Droga ekspresowa kończy się węzłem Zabornia w Rabce Zdroju, do którego dobudowany został około kilometrowy dwujezdniowy fragment DK47 do Chabówki i tam włączony został do istniejącego już dwujezdniowego Chabówka - Rdzawka.
Odcinek S7 Skomielna Biała - Radka Zdrój oraz nowy odcinek drogi krajowej nr 47 klasy głównej przyspieszonej (GP) od Rabki Zdroju do Chabówki budowała włoska firma Salini Impregilo z Mediolanu. Koszt inwestycji wyniósł ok. 615 mln zł. Gwarancja jakości wykonanych prac będzie obowiązywała przez 10 lat.
Łączny koszt wynosi blisko 2,5 mld zł
Dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Tomasz Pałasiński zaznaczył, że inwestycja była wyzwaniem pod względem technologicznym i realizacyjnym. Jak przypomniał, na budowę zużyto 250 tysięcy metrów sześciennych betonu, czyli półtora raza więcej niż na budowę Stadionu Narodowego, a powierzchnia wszystkich wykonanych obiektów mostowych wynosi 80 tysięcy metrów kw., co równa się 12 pełnowymiarowym boiskom piłkarskim.
Liczący ok. 16,7 km fragment nowej Zakopianki, w tym 15,8 km o parametrach drogi ekspresowej, podzielony został na trzy odcinki realizacyjne, każdy z osobnym wykonawcą: Lubień - Naprawa, Naprawa - Skomielna Biała oraz Skomielna Biała - Rabka Zdrój.
Odcinek pierwszy do wejścia do tunelu wykonuje polsko - ukraińskie konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-BUD S.A. z Warszawy i Korporacja ALTIS-HOLDING z Kijowa, odcinek tunelowy - włoska firma Astaldi, a trzeci - włoska firma Salini.
Łączny koszt tych zadań wynosi blisko 2,5 mld zł. Inwestycja jest współfinansowana ze Środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wysokość dofinansowanie to ponad 1,3 mld zł.
Na całym tym odcinku powstaje w sumie 38 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, estakady) oraz dwukomorowy tunel o długości 2,06 km.
Minister Adamczyk zapowiedział, że wszystkie trzy odcinki nowej Zakopianki będą gotowe do 2021 roku. „Roboty idą i rozpędzają się i wszystko wskazuje na to, że dotrzymamy terminu, że w 2021 roku pojedziemy pełna Zakopianką” - powiedział szef resortu infrastruktury.
Według zapowiedzi zarządcy dróg jeszcze w tym roku udostępniony będzie 7,6-kilometrowy odcinek Lubień - Naprawa z tymczasowym włączeniem do starej DK7, którą kierowcy będą omijać budowę tunelu. Ostatnim odcinkiem, Naprawa - Skomielna Biała o długości ok. 3 km, kierowcy pojadą w 2021 r., po zakończeniu budowy dwukomorowego tunelu pod górą Mały Luboń o długości każdej nitki ok. 2,06 km.
Komentarze