"Pakt o modzie" podpisany przez 150 marek. W trosce o środowisko
Przedstawiciele 150 marek podpisali tzw. Pakt o modzie. Zakłada on wspólną walkę na rzecz ochrony środowiska poprzez m.in. redukcję plastiku jednorazowego użytku czy ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w procesie tworzenia ubrań. Wśród zwolenników poprawy losu planety są Prada, Gucci, Chanel, Michael Kors, Nike, H&M czy Zara.
Projekt ten, na zlecenie prezydenta Francji Emmanuela Macrona, opracował Francois-Henri Pinault, prezes firmy Kering (jednego z największych koncernów modowych). Zaprezentowany i podpisany został on podczas ostatniego szczytu G7 w Biarritz.
"Globalne wyzwania, przed którymi stoimy, są złożone. Nie mają granic. Możemy je pokonać, łącząc rządy, przedsiębiorstwa oraz społeczeństwa" - napisał Pinault na Twitterze.
“The global challenges we are facing are complex. They know no borders. Only coalitions can overcome them, bringing together Governments, businesses and civil societies.” François-Henri Pinault #FashionPact #G7Biarritz pic.twitter.com/pb7fXw39KE
— Kering (@KeringGroup) August 23, 2019
Globalne ocieplenie i ochrona oceanów
"Fashion Pact" skoncentrowany jest na trzech zagadnieniach: globalnym ociepleniu, ochronie oceanów oraz przywróceniu bioróżnorodności. Marki chcą osiągnąć zerową emisję gazów cieplarnianych do 2050 roku.
Zobowiązują się również redukować użycie plastiku jednorazowego użytku. Podpis pod paktem dla większości firm oznacza zmiany w sposobie prowadzenia biznesu.
Giorgina Waltier, menedżer do spraw zrównoważonego rozwoju H&M w Wielkiej Brytanii i Irlandii zaznacza, że w ciągu ostatniego półtora roku kupujący zmienili swoją postawę na bardziej świadomą.
- Konsumenci mają świadomość i poczucie pilności działań. Od marek pragną również większej przejrzystości - dodaje.
Wojna z plastikiem
Walkę z plastikiem podjęła również Unia Europejska. W październiku 2018 roku Parlament Europejski poparł wprowadzenie w Unii Europejskiej zakazu sprzedaży przedmiotów jednorazowego użytku, takich jak plastikowe sztućce, talerze, polistyrenowe pojemniki fast food czy patyczki do uszu.
Zakaz wykorzystywania i sprzedaży plastiku jednorazowego użytku, dla którego dostępne są alternatywy, ma obowiązywać od 2021 roku. Obecnie produkty z tworzywa sztucznego stanowią 70 proc. proc. odpadów w morzu.
Czytaj więcej