Półwyspie Jamalskim. Dwie inne jednostki, "Vladimir Voronin" i "Nikolay Yevgenov", odbyły już podobne, dziewicze podróże.
Szlak transportowy kwestią priorytetową dla Putina
Prezydent Władimir Putin zapowiedział, że chce aby w 2024 roku szlakami na morzach będących częścią Oceanu Arktycznego transportować 80 milionów ton towarów. W 2018 r. wielkość transportu wynosiła około 20 milionów ton, a szacunki Ministerstwa Zasobów Naturalnych Federacji Rosyjskiej przewidują że do końca 2019 roku przetransportowanych będzie 30 milionów ton.
Większość przewozów to gaz LNG. Pomimo rosnącego wykorzystania północnego szlaku wodnego, liczba firm żeglugowych planujących przenieść swoje statki na ten obszar pozostaje niewielka. Według administracji szlaku do tej pory 662 statków zwróciło się o zezwolenie na żeglugę w tym rejonie. Liczba wniosków pozostaje na tym samym poziomie co w ubiegłym roku. W 2018 r. o pozwolenie ubiegało się łącznie 808 statków, a w poprzednich pięciu latach liczba ta wynosiła od 660 do 730.
Proces szybkiego topnienia się lodu na Oceanie Arktycznym jest ściśle związany ze zmianami klimatu na ziemi. Rok 2019 ma być najcieplejszym rokiem w historii, a topnienie lodu osiąga niespotykany dotąd poziom. W pierwszej połowie sierpnia temperatury powietrza wzdłuż wybrzeża Syberii były na ogół o 2 do 7 stopni Celsjusza powyżej średniej z lat 1981-2010.
Północny Szlak Morski jest najkrótszym połączeniem drogą morską między europejską częścią Rosji a Dalekim Wschodem. Jest to także najkrótsze alternatywne obejście dla szlaku przez Kanał Sueski łączący Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym.
Czytaj więcej
Komentarze