Maska na Rynku Głównym w Krakowie okazała się reklamą. Urzędnicy korygują stawki

Kultura
Maska na Rynku Głównym w Krakowie okazała się reklamą. Urzędnicy korygują stawki
Youtube/kadr ze zwiastunu

Obok rzeźby "Eros bendato" autorstwa Igora Mitoraja stanęła podobnej wielkości maska malarza, Salvadora Dalego. Władze Krakowa nie wiedziały, że to reklama 3. sezonu serialu Netflixa "Dom z papieru". Po przeprowadzonej kontroli stawka najmu wzrośnie z 274 do 5078 złotych.

"Kradzież to prawdziwa sztuka" - takie hasło towarzyszy rzeźbie-masce stojącej od piątku (dnia premiery 3. sezonu serialu) na krakowskim Rynku Głównym. Rozpozna ją każdy fan "Domu z papieru". Bohaterowie produkcji używają podobnych masek m.in. podczas napadu na mennicę w Madrycie.

 

Problem pojawił się w momencie, gdy ujawniono, że władze Krakowa za najem powierzchni w centrum miasta naliczyły Netflixowi opłatę w wysokości 274 złotych brutto. Na tak niską kwotę wpłynął fakt, że z dokumentów złożonych przez dystrybutora filmów nie wynikało, że będzie to reklama, a rzeźba.

 

 

Inna opłata za rzeźbę, inna za reklamę

 

- Materiały przedłożone do Wydziału Spraw Administracyjnych UMK wskazywały na umieszczenie rzeźby przedstawiającej maskę Salvadora Dali wizualnie odpowiadającej stojącej na Rynku Głównym rzeźnie Igora Mitoraja - "Eros Bendato" - poinformowała polsatnews.pl Grażyna Rokita z Wydziału Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Krakowa.

 

Opłata za udostępnienie terenu pod realizację przedsięwzięcia, czyli ekspozycję rzeźby bez elementów komercyjnych naliczono zgodnie z obowiązującym cennikiem stanowiącym załącznik do zarządzenia Nr 2031/2017 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 17 sierpnia 2017 r. w sprawie stawek za czasowe udostępnienie nieruchomości i przestrzeni (z późn.zm.), tj. ust. 5 pkt 1c ww. cennika – 2,00 zł/m2/dziennie - dodała.

 

Pokontrolna korekta kwoty najmu

 

Pracownicy Wydziału Spraw Administracyjnych UMK w sobotę przeprowadzili kontrolę, w wyniku której ustalili, że rzeźba zawiera również elementy reklamowe.

 

- Wydział podjął stosowne działania zmierzające do dokonania korekty w naliczeniu kwalifikując ekspozycję rzeźby jako przedsięwzięcie z elementami komercyjnymi, za co zgodnie z ust. 3 pkt 1 ww. cennika pobierana jest opłata w wysokości 37,00 zł/m2/dziennie, co daje kwotę 5078 zł - zaznaczyła Rokita.

 

Netflix zapowiedział, że firma pokryje wszelkie koszty związane ze zmianą kwalifikacji rzeźby na reklamę.

ac/grz/ polsatnews.pl, wirtualnemedia.pl
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie