Oświatowy "okrągły stół". Rodzice zażądali zmiany standardów świetlic i odrabiania w nich lekcji

Polska
Oświatowy "okrągły stół". Rodzice zażądali zmiany standardów świetlic i odrabiania w nich lekcji
PAP/Tomasz Gzell

- Podczas prac w podstolikach pojawiają się bardzo ciekawe pomysły – ocenił w piątek premier Mateusz Morawiecki podczas kolejnej tury rozmów przy okrągłym stole edukacyjnym. Dodał, że te propozycje, które zostaną skonsultowane, będą mogły być sukcesywnie wdrażane. Wskazał, że należy "zastanowić się nad jakością i oceną pracy nauczycieli", a także nad ich wynagrodzeniami.

Trzecia tura rozmów przy okrągłym stole edukacyjnym z udziałem premiera Mateusza Morawieckiego rozpoczęła się w piątek na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

 

W sesji plenarnej wzięli także udział m.in. wiceminister edukacji Maciej Kopeć, sekretarz stanu w MEN Marzena Machałek, podsekretarz stanu w MPiT Marcin Ociepa, sekretarz stanu w MNiSW Piotr Müller i rzecznik rządu Joanna Kopcińska.

 

Premier Mateusz Morawiecki powiedział, że część pomysłów zgłaszanych podczas obrad jest już wdrażana lub są "na tyle uzgodnione, że mogą zostać wdrożone szybciej".

 

Morawiecki: zaangażowany nauczyciel powinien zarabiać więcej

 

Morawiecki wskazał, że należy zastanowić się nad jakością i oceną pracy nauczycieli oraz zróżnicowaniem wynagrodzeń.

 

- Nauczyciel, który tak się mocno stara, mozoli, przykłada, który jest więcej niż 40 godzin zaangażowany, powinien móc zarabiać również więcej. Jednak bardzo wiele osób wskazuje tutaj (...), że nie wszyscy nauczyciele aż tak pracują i dlatego może np. dobrze by było przyjąć model (...) szwedzki, czyli każdy nauczyciel przez 40 godzin w tygodniu jest w szkole - powiedział premier.

 

Wskazał również, że obecnie pensum polskiego nauczyciela jest najniższe w UE i w OECD.

 

Wiceminister edukacji Maciej Kopeć, powiedział, że "szczegółowe kwestie dotyczące standardów kształcenia są obecnie w trakcie konsultacji do 20 maja".

 

Rodzice: standardy dla świetlic i jedna zmiana

 

Przedstawiciele rodziców mieli prosić o opracowanie minimalnego standardu prac świetlic, aby świetlica odciążała ich od prac domowych z dziećmi. 

 

Rodzice w podstoliku "Rodzic w systemie edukacji" postulowali też "całkowitą likwidację dwuzmianowości w szkołach, bo burzy to życie rodzinne, nie służy procesom wychowawczym w szkołach" - powiedziała posłanka PiS Teresa Wargocka.

 

 

- Nie do końca wszyscy są zgodni, ale rodzice rzeczywiście chcą mieć większy wpływ na szkołę, chcą być bardzo mocno obecni w szkole, chcą mieć wpływ na ocenę nauczycieli - powiedział szef rządu.

 

Rodzice zwracali uwagę na zbyt dużą liczbę dni wolnych od zajęć szkolnych w stosunku do ich urlopów. 

 

Premier powiedział także, że w podstoliku dotyczącym nowoczesnej szkoły zwrócono uwagę, że na cyberbezpieczeństwo i walkę z cyberprzemocą oraz używanie instrumentów informatycznych w procesie nauki.

 

"Myślę, że znajdziemy wspólny mianownik"

 

Morawiecki zaznaczył, że obrady na pewno wymagają "dłuższego cyklu spotkań".

 

Premier nie powiedział, czy przedstawiciele rządu wezmą udział w innym spotkaniu dotyczącym sytuacji w oświacie, które miałoby zostać zorganizowane w ramach Rady Dialogu Społecznego. Taki projekt uchwały przedstawili w środę na posiedzeniu plenarnym RDS przedstawiciele Związku Nauczycielstwa Polskiego wraz ze stroną pracodawców.

 

- Jesteśmy otwarci na różne formuły integracji. Cieszę się, że Rada Dialogu Społecznego chce dyskutować na ten temat. Myślę, że znajdziemy jakiś wspólny mianownik - powiedział Morawiecki. Zaznaczył, że "jak dwie strony chcą znaleźć jakiś kompromis, to znajdą, a my jesteśmy nastawieni na kompromis".

 

Premier Morawiecki zwrócił uwagę, że patronem RDS ustawowo jest prezydent Andrzej Duda, który "opiekuje się i interesuje sprawami dyskutowanymi na RDS".

 

 

Przy stole bez związkowców

 

W obradach okrągłego stołu ponownie nie wzięli udziału przedstawiciele Związku Nauczycielstwa Polskiego i należącego do FZZ Wolnego Związku Zawodowego "Solidarność - Oświata".

 

Z kolei oświatowa Solidarność podtrzymała w tym tygodniu swoje stanowisku, w którym podnosi, że zaproponowana przez premiera formuła okrągłego stołu edukacyjnego i "przypadkowo dobrane gremium" nie gwarantują wypracowania rozwiązań rzeczywistych problemów polskiej oświaty.

luq/wka/ PAP, polsatnews.pl
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie