Odzież ze zdjęciami z Auschwitz. Muzeum zaprotestowało, firma usuwa ubrania z oferty
Firma Redbubble oferowała do sprzedaży w Internecie odzież, na której umieszczone były zdjęcia historycznych miejsc w niemieckim obozie Auschwitz. Zaprotestowało Muzeum Auschwitz. Jego rzecznik Bartosz Bartyzel powiedział, że firma usuwa już tę odzież z oferty.
Firma oferowała m.in. krótkie spódniczki z nadrukiem ruin dawnej łaźni w Auschwitz I, w której Niemcy przeprowadzali selekcje więźniów, a niezdolnych do pracy kierowali na śmierć, poduszki z widokiem rampy kolejowej w Auschwitz II-Bikenau, gdzie przeprowadzano selekcje Żydów, a także torby z fotografią ogrodzenia obozowego i blokiem więźniarskim.
- Otrzymaliśmy informacje od internautów, że tego typu sprzedaż jest prowadzona. Po jej przejrzeniu widać, że treści są niewłaściwe; godzą w pamięć o Auschwitz - powiedział Bartosz Bartyzel.
"Jest to niepokojące i lekceważące"
Muzeum na Twitterze jeszcze we wtorek zwróciło się bezpośrednio do firmy. "Czy naprawdę myślicie, że sprzedaż takich produktów jak poduszki, mini-spódniczki lub torby z wizerunkami Auschwitz - miejsca ogromnej ludzkiej tragedii, w której zamordowano ponad 1,1 mln ludzi - jest do przyjęcia? Jest to raczej niepokojące i lekceważące" - brzmi wpis twitterowy.
.@redbubble Do you really think that selling such products as pillows, mini skirts or tote bags with the images of Auschwitz - a place of enormous human tragedy where over 1,1 million people were murdered - is acceptable? This is rather disturbing and disrespectful. pic.twitter.com/cdPvZGMXC6
— Auschwitz Memorial (@AuschwitzMuseum) 7 maja 2019
Bartosz Bartyzel powiedział, że Muzeum zawsze w takich sprawach najpierw używa Twittera.
- To najszybsze narzędzie. Zwracamy uwagę na niestosowność treści. Z reguły taki apel spotyka się ogromnym wsparciem internautów, a firmy szybko reagują tłumacząc, że zdjęcia trafiły na odzież "z automatu". To, co jest ważne, to fakt, że takie treści są usuwane. Tym razem firma również już je usunęła - powiedział rzecznik.
W odpowiedzi firma zgodziła się, że takie produkty nie powinny pojawiać się na jej stronach i poinformowała o usunięciu odzieży z oferty.
Thank you for bringing this to our attention. The nature of this content is not acceptable and is not in line with our Community Guidelines (https://t.co/i9QomriweX). We are taking immediate action to remove these and similar works available on these product types. (1/2)
— Redbubble Help (@RedbubbleHelp) 7 maja 2019
Rzecznik: były podobne przypadki
Jak dodał, dotąd spotkał się z kilkoma podobnymi przypadkami na przestrzeni ostatnich lat.
- To najczęściej firmy, które stosują "automaty". Mają zdjęcia w bazie i nanoszą je na produkty. O ile jednak umieszczenie zdjęć plaży czy lasu jest normalne, o tyle w przypadku Miejsca Pamięci już nie - wyjaśnił Bartosz Bartyzel.
Auschwitz: miejsce zagłady ponad 1 mln osób
Niemcy założyli obóz Auschwitz w 1940 r., aby więzić w nim Polaków. Auschwitz II-Birkenau powstał dwa lata później. Stał się miejscem zagłady Żydów. W kompleksie obozowym funkcjonowała także sieć podobozów. W Auschwitz Niemcy zgładzili co najmniej 1,1 mln ludzi, głównie Żydów, a także Polaków, Romów, jeńców sowieckich i osób innej narodowości.
W 1947 r. na terenie byłych obozów Auschwitz I i Auschwitz II-Birkenau powstało muzeum. W ub.r. zwiedziło je ponad 2,15 mln osób. Były obóz w 1979 r. został wpisany, jako jedyny tego typu obiekt, na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Czytaj więcej