Lotnisko Chopina z systemem usprawniającym obsługę lotów. "Ma zapewnić punktualność"
Warszawskie Lotnisko Chopina, jako pierwsze w Polsce, wprowadziło informatyczny system wymiany informacji, usprawniający obsługę lotów oraz zapewniający m, in. punktualność operacji lotniczych - poinformował w czwartek port. Z takiego systemu korzysta ponad 30 światowych portów lotniczych.
Chodzi o system A-CDM (Airport - Collaborative Decision Making). Wdrożono go w oparciu o wytyczne i rekomendacje Eurocontrol (Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej).
- System ten ma poprawić efektywność działania lotniska i sprawność obsługi lotów. Wspomaga także pracę kontrolerów ruchu lotniczego - czytamy w komunikacie lotniska.
Jak wyjaśniono, dzięki systemowi, kontroler ruchu lotniczego może lepiej zaplanować pracę i usprawnić płynność startów i lądowań samolotów, zaś agent obsługi naziemnej sprawniej zarządzi sprzętem i personelem, dzięki czemu poprawi się punktualność wykonywania operacji lotniczych, a zarządzający portem lepiej wykorzysta infrastrukturę lotniska.
Informatyczny system wymiany danych
Wdrożenie nowych rozwiązań wymagało uruchomienia informatycznego systemu wymiany informacji. Konieczna była więc ścisła współpraca lotniska, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, PLL LOT i przedstawicieli agentów obsługi naziemnej (LS Airport Services, Welcome). - Choć wszystkie wymienione podmioty współdziałają ze sobą od lat, to teraz ich kooperacja jest wydajniejsza dzięki usprawnieniu komunikacji poprzez platformę wymiany danych A-CDM - podkreślił port. Dodaje również, że system pozwala na uzyskanie lepszej przewidywalności zdarzeń
W komunikacie podkreślono, że w funkcjonowaniu systemu A-CDM kluczowym jest czas TSAT (Target Start up Approval Time). - Generowany jest on automatycznie na bazie informacji wprowadzanych do systemu przez podmioty zaangażowane w obsługę rejsu i informuje pilotów o docelowym czasie uruchomienia silników. Dzięki temu statki powietrzne nie marnują paliwa oczekując niepotrzebnie na włączonych silnikach, co przekłada się na mniejszą emisję spalin i jest korzystniejsze dla środowiska - wskazał.
Lotnisko Chopina w Warszawie to największy port lotniczy w Polsce. W 2018 roku odprawił 17,8 mln pasażerów, a w dwóch pierwszych miesiącach 2019 - 2,4 mln. W sezonie lato 2019 port oferuje 121 połączeń regularnych i 68 czarterowych. Lotniskiem zarządza Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze".
Czytaj więcej
Komentarze