Musk zaprezentował elektrycznego crossovera. Model Y ma mieć 540 km zasięgu
Model Y został zaprezentowany w czwartek w nocy. Informacje na jego temat pojawiały się już od kilku lat, ale Elonowi Muskowi i tak udało się zaskoczyć fanów marki oraz przyszłych klientów. Model Y, choć to mały SUV, będzie umożliwiał przewóz nawet 7 osób, a zasięg na jednym ładowaniu ma wynieść do 540 kilometrów.
Crossover jest mniejszą kopią swojego większego i starszego brata - Modelu X. Jest też od niego mniej luksusowy, ale na pokładzie dla pasażerów znajdzie się o wiele więcej miejsca, niż w przypadku Modelu 3, czyli sedana Tesli. Można też liczyć na większy bagażnik – pojemność 1900 litrów.
Wewnątrz pasażerowie mają do dyspozycji duży dotykowy ekran i podgrzewane siedzenia z przodu i z tyłu, a oparcie tylnej kanapy jest składane w stosunku 40:20:40.
Pierwsi klienci odbiorą auta w 2020 r.
Pierwsi klienci będą mogli sobie postawić Model Y pod oknem pod koniec 2020 roku. Na początek pojawi się nieco lepsza wersja, o oznaczeniu Long Range. Będzie ona kosztowała 47 tysięcy dolarów. Na jej pokładzie znajdzie się jeden silnik elektryczny, który pozwoli przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 5,8 sekundy i rozpędzić się do maksymalnej prędkości 209 km/h.
W 2021 roku w ofercie pojawi się wersja Standard Range, czyli najtańszy model. Pozwoli on na podróżowanie z maksymalną prędkością 190 km/h i przejechanie do 400 km na jednym ładowaniu. Jego cena będzie wynosiła 39 tysięcy dolarów.
Za dwa lata pojawi się też najmocniejsza wersja Modelu Y, czyli dysponująca dwoma silnikami i napędem na wszystkie koła. Wersja Dual Motor AWD ma kosztować 51 tysięcy dolarów, pozwoli przyspieszyć do setki w 5,1 sekundy, rozpędzić się do 200 km/h i zapewni zasięg do 505 kilometrów, czyli nieco mniej od wersji Long Range.
Najlepsze osiągi za 60 tys. dolarów
Pojawi się też wersja Performance. W jej przypadku zasięg spadnie do 480 kilometrów, ale 100 km/h na liczniku wyświetli się już po 3,7 s, a prędkość maksymalna wzrośnie do 240 km/h. Jej cena wyniesie 60 tysięcy dolarów.
Początkowo Model Y będzie produkowany w nowej gigafabryce Tesli właśnie powstającej pod Szanghajem w Chinach. Później firma planuje jego produkcję również na terytorium Stanów Zjednoczonych i Europy.
Mały SUV Tesli ma być też w pełni autonomiczny, jak jego elektryczni bracia. Autopilot to koszt 3000 dolarów, a za w pełni autonomiczną jazdę będzie trzeba dopłacić 5000 dolarów.
Komentarze