Ciężarówka w katastrofalnym stanie, a na niej ładunek zabezpieczony jedynie dwoma pasami
Inspektorzy transportu drogowego zatrzymali w Kłodzku (Dolnośląskie) ciężarówkę, bo zauważyli, że ładunek drewna, który przewozi, jest prawdopodobnie źle zabezpieczony. Nie spodziewali się, że jest ona w tak katastrofalnym stanie technicznym, a 15-tonowy ładunek utrzymują jedynie dwa luźne pasy.
Inspektorzy zatrzymali do kontroli ciężarówkę z ładunkiem drewna zabezpieczonym jedynie dwoma poluzowanymi pasami. Nie mogły one w żaden sposób stanowić zabezpieczenia przed przemieszczeniem się ładunku w trakcie jazdy.
Mnóstwo usterek. "A niejedno już widzieliśmy"
Według inspektorów, ich kontrola wykazała dramatyczny stan techniczny ciężarówki. - A niejedno już widzieliśmy - zauważyli.
Wśród "rażących usterek, które w większości stanowiły poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa", stwierdzili m.in.:
- uszkodzoną zwrotnicę tj. poluzowany wspornik drążka kierowniczego (to jedyny element łączący przekładnię kierowniczą z kołami pojazdu),
- wycieki płynów eksploatacyjnych,
- popękane tarcze hamulcowe I osi,
- całkowity brak hamowania kół III osi oraz jednego koła II osi,
- niesprawny hamulec postojowy,
- niesprawność układu pneumatycznego uruchamiającego hamulce – ubytki powietrza, nadmierna absorpcja,
- brak tulei stabilizatora, uszkodzone tuleje drążków reakcyjnych,
- uszkodzone ogumienie,
- zaawansowaną korozję ramy głównej,
- nadmierne luzy połączeń układu kierowniczego.
"Naprawione", bo zespawane
Na dodatek niektóre elementy zawieszenia zostały "naprawione" w sposób niedopuszczalny: zostały zespawane.
Wobec przewoźnika wszczęto postępowanie administracyjne. Dodatkowo przedsiębiorca, będący jednocześnie kierowcą, został ukarany mandatem karnym za przewożenie niezabezpieczonego ładunku.
13 zatrzymanych dowodów rejestracyjnych
Inspekcja Transportu Drogowego coraz częściej wykorzystuje do kontroli mobilne stacje diagnostyczne.
Kilka dni temu przy ich użyciu ważono busy o masie do 3,5 tony. W Jaworznie sprawdzono 23 samochody, zatrzymano 13 dowodów rejestracyjnych. Najczęstszymi usterkami były: nadmierne luzy w układzie zawieszenia i układzie kierowniczym, wycieki płynów eksploatacyjnych i wady układu hamulcowego.
Czytaj więcej
Komentarze