Airbus ogłosił plan zakończenia produkcji pasażerskiego superjumbo A380. Brak zamówień na giganta
Po kilku latach słabej sprzedaży oraz w obliczu prognozowanych niewystarczających zamówień w najbliższych latach koncern lotniczy Airbus zamyka projekt A380. Producent ogłosił w czwartek plan zakończenia produkcji największego na świecie samolotu pasażerskiego. Ostatnia taka maszyna zostanie dostarczona do linii Emirates w 2021 roku.
Airbus poinformował w oświadczeniu, że ostatni A380 zostanie dostarczony w 2021 roku. Koncern dodał, że linie lotnicze Emirates - największy odbiorca A380 - zdecydowały się zmniejszyć zamówienia na te samoloty i zamówić w sumie 70 mniejszych modeli: 40 maszyn A330 i 30 maszyn A350neo.
Twarde lądowanie superjumbo
Linie Emirates oświadczyły w czwartek, że porozumiały się z Airbusem w sprawie sprzedaży A380. Do końca 2021 r. odbiorą jeszcze 14 samolotów tego typu. Z kolei nowy kontrakt na 70 mniejszych modeli opiewa na 21,4 mld USD - napisał przewoźnik w komunikacie.
Już w styczniu 2018 roku przedstawiciele Airbusa zapowiadali, że trzeba będzie wstrzymać produkcję tego modelu, jeśli linie Emirates nie złożą na niego kolejnych zamówień. Airbus od 2016 roku boryka się z niedostateczną liczbą zamówień na te maszyny. Super jumbo miał umożliwić liniom lotniczym obniżenie kosztów przewozu pasażerów i zracjonalizować nakłady przeznaczone na organizację najdłuższych, transkontynentalnych połączeń.
Okazuje się jednak, że w praktyce to mniejsze samoloty zapewniają lepsze wykorzystanie miejsc na pokładach i pozwalają sprawniej zarządzać kosztami połączeń.
Piętrowy czterosilnikowy latający gigant
Airbus A380 to dwupokładowy, szerokokadłubowy, czterosilnikowy samolot pasażerski dalekiego zasięgu.
W zależności od konfiguracji może zabrać na pokład od ponad 520 do ponad 850 pasażerów. Od momentu wejścia na rynek w 2007 roku został zamówiony w 317 egzemplarzach.
Największy na świecie samolot pasażerski, który w standardzie ma miejsca dla 544 osób, został zaprojektowany, żeby rzucić wyzwanie legendarnemu Boeingowi 747, ale mu się to nie udało, gdyż linie lotnicze wsparły nową generację mniejszych, bardziej zwinnych odrzutowców - wskazuje agencja Reutera.
Czytaj więcej
Komentarze