Kancelaria Sejmu odstąpiła od umowy ws. nowego systemu obsługi głosowań

Wyniki testów nowego systemu obsługi głosowań nie były pozytywne, a inwestycja była znacznie opóźniona; Kancelaria Sejmu zdecydowała się odstąpić od umowy z firmą wykonującą zlecenie - poinformował dyrektor CIS Andrzej Grzegrzółka. Dodał jednak, że Kancelaria nie rezygnuje z wymiany systemu.
Nowy system obsługi głosowań w Sejmie pierwotnie miał zostać uruchomiony jesienią 2017 r., później termin ten przesunięto na jesień 2018 r.
Dyrektor Centrum Informacyjnego Sejmu poinformował w poniedziałek, że wyniki testów nowego systemu "nie były pozytywne", a poza tym całość inwestycji uległa "bardzo znacznemu opóźnieniu". Jak wyjaśnił z tych powodów Kancelaria Sejmu zdecydowała się odstąpić od umowy z Asseco Data Systems - firmą wdrażającą projekt.
- Jednocześnie nie rezygnujemy z wymiany systemu - prawdopodobne jest ogłoszenie kolejnego przetargu na tę usługę - podkreślił Grzegrzółka.
Połączenie z centralnym systemem obsługi głosowań
Wskazał również, że "wszystkie punkty umowy z naszym partnerem (Asseco Data Systems - red.) pozostają w mocy, również te dotyczące odpowiedzialności finansowej za nierealizowaną inwestycję". - Warto podkreślić, że Kancelaria Sejmu - ze względu na niesprawność systemu - nie była zobowiązana do opłacenia inwestycji, nawet częściowego - zaznaczył dyrektor CIS.
Jak wskazywało Centrum, nowy system obsługi głosowań składał się z oprogramowania i urządzeń "stanowiących element wyposażenia stanowiska poselskiego", których częścią miały być "specjalne czytniki, pełniące rolę pulpitu zarządzania w procesie głosowań prowadzonych w sali posiedzeń". Miały być one połączone z centralnym systemem obsługi głosowań, systemem audio i systemem tłumaczeń poprzez sieć lokalną (LAN).
Nowe funkcjonalności
Czytniki miały szereg nowych funkcjonalności np. miały umożliwić używanie pilota zdalnego sterowania przez osoby niepełnosprawne, które nie mogą zasiąść w ławie poselskiej. Wyposażone były też w kolorowy, dotykowy ekran ciekłokrystaliczny (LCD), na którym miał być wyświetlany m.in. status głosowania. System miał również umożliwiać transmisję głosu bezpośrednio ze stanowiska poselskiego poprzez wbudowany mikrofon czy ładowanie urządzeń mobilnych z wbudowanego portu USB.
Nad bezpieczeństwem głosowań czuwać miał system autoryzacji posła, odczytujący jego indywidualną kartę do głosowania.
Kancelaria Sejmu zawarła umowę na "wdrożenie nowoczesnego systemu informatycznego obsługi głosowań w sali posiedzeń" z firmą Asseco Data Systems. System składał się ze specjalnego oprogramowania, sprzętu oraz infrastruktury technicznej; wartość projektu wyniosła 4,7 mln zł brutto.
Czytaj więcej