Porsche pierwszym producentem aut na świecie, który zastosuje szkło Gorilla Glass

Moto
Porsche pierwszym producentem aut na świecie, który zastosuje szkło Gorilla Glass
Porsche

Szkło Gorilla Glass kojarzone jest z głównie z zabezpieczeniem smartfonów czy tabletów, ale już niedługo ma się to zmienić za sprawą marki Porsche. Niemiecki producent sportowych samochodów zapowiedział, że jako pierwsza firma na świecie skorzysta z tej technologii w szybach swoich aut.

Gorilla Glass to szkło z alkalicznego glinokrzemianu, które powstaje z połączenia czystego piasku (dwutlenek krzemu) i naturalnie występujących substancji chemicznych (producent nie podaje dokładnego składu), pozbawionych zanieczyszczeń i przetopionych.

 

By zapewnić mu odpowiednią wytrzymałość, tworzywo to powstaje przez zanurzanie w gorącym roztworze azotanu potasu o temperaturze 400 stopni C, co pozwala mniejszym jonom potasu opuścić powierzchnię i tym samym stworzyć przestrzeń dla większych jonów sodu, którymi Gorilla Glass wypełniane jest pod ciśnieniem. Kiedy taki materiał stygnie, większe jony go utwardzają, a szkło jest odporniejsze na pęknięcia, stłuczenia czy rysowanie.

 

Najpierw tylna szyba


Inżynierowie Porsche wykorzystali już podobny materiał do tylnej szyby w modelu 918 Spyder z pakietem Weissach, a teraz zamierzają postawić na ultracienkie szkło Gorilla Glass w 911 GT3 RS, a konkretnie w jego tylnej i tylno-bocznych szybach. Przyczyni się to do znaczącej redukcji masy, ponieważ tylna szyba w 911 waży 5,8 kg, natomiast już w GT3 RS przy tych samych wymiarach tylko 3,7 kg.

 

 


Produkt niesie ze sobą również inne zalety, ponieważ tradycyjne szkło blokuje tylko 70 proc. promieniowania ultrafioletowego, a Gorilla Glass już 99 proc. Poza tym, cieńsze szyby to również mniejsze zniekształcenia optyczne, co w przypadku tak stromych szyb jak w 911 jest bardzo istotne.

 

Gorilla Glass ma też wady


Porsche zamierza też usprawnić izolację ciepła przy pomocy nowego szkła, rozważa też jego wykorzystanie w wyświetlaczach wewnątrz auta. Niemiecki koncern przyznaje jednak, że Gorilla Glass ma pewne wady, np. wysoką cenę, spowodowaną ograniczonym wykorzystaniem tej technologii w branży motoryzacyjnej.


Poza tym, tworzywo to potrafi być zbyt elastyczne i dlatego nie można wykorzystać go w szybach, które są opuszczane. Przy bardzo dużych prędkościach mogą wygiąć się w taki sposób, że nie powrócą do pierwotnego kształtu.

 


GeekWeek.pl, TheDrive

grz/ml/
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze

Przeczytaj koniecznie