Zakopianką szybciej pod Tatry. Nowy most w Poroninie już otwarty dla kierowców. Wkrótce cały węzeł
Po kilkunastu miesiącach prac remontowych ruch na zakopiance w Poroninie został skierowany na nowy most nad potokiem Poroniec. Przez ponad rok kierowcy byli zmuszeni do korzystania z mostu zastępczego. Do grudnia w tym miejscu ma powstać nowoczesny węzeł drogowy, który znacznie usprawni ruch i zmniejszy korki.
W Poroninie znajdowało się dotychczas skrzyżowanie bez sygnalizacjej świetlną, które było jedną z głównych przeszkód w dotarciu w najwyższe polskie góry.
Obok starego mostu nad potokiem Poroniec w Poroninie można było zjechać z drogi krajowej 47 - znanej jako zakopianka - na drogę wojewódzką nr 961, którą można dojechać do przejść granicznych ze Słowacją w Łysej Polanie i Jurgowie. W dodatku przez skrzyżowanie to prowadził także jeden tor linii kolejowej Kraków-Zakopane, a przejazd był wyposażony w sygnalizację i zapory, co było dodatkowym ograniczeniem płynności ruchu.
Dotychczasową krzyżówkę zastąpią wygodne, bezkolizyjne zjazdy i tunel prowadzący do Poronina i dalej do Bukowiny Tatrzańskiej i Brzegów.
Nad tym tunelem zakopianka przechodzi otwartym właśnie nowym mostem. Nowy w założeniach miał być także wiadukt kolejowy.
Dla pieszych powstają nowe chodniki, kładka nad drogą wojewódzką 961 oraz przejście podziemne z wygodną pochylnią pod drogą krajową 47 i linią kolejową.
W pobliżu znajduje się także skrzyżowanie z lokalną drogą powiatową nr 1651 na Ząb i Suche, która prowadziła dotąd mostem przez rzekę Biały Dunajec. W miejscu tego skrzyżowania powstanie rondo, a droga ma przebiegać przez nowy podwieszany most, który jest jeszcze w trakcie budowy.
Przebudowane ma być także leżące bliżej Zakopanego skrzyżowanie z ul. Kasprowicza.
Inwestorem budowy nowego węzła jest województwo małopolskie, a finansuje ją Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Samorządy pokryły koszty wykonania projektów. Łączne koszty wynoszą 50 mln zł.
Budowę realizuje konsorcjum konsorcjum Banimex Sp. z.o.o i Eurovia Polska S.A.
Prace przy realizacji nowego węzła ruszyły w listopadzie 2016 roku.
Autorem projektu węzła "Poronin" jest spółka projektowa Autostrada II. Nowoczesne skrzyżowanie będzie się składało z ronda, które zastąpi dotychczasowe skrzyżowanie z droga do Zębu i Suchego. Będzie ona prowadzić przez nowoczesny most podwieszany na rzece Biały Dunajec.
polsatnews.pl, Posat News
Czytaj więcej
Komentarze