145,5 tys. zł od Ministerstwa Kultury dla wydawcy tygodnika "Sieci"
Instytucje podległe Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2016 i 2017 roku zapłaciły ponad 145 tys. zł Fratrii, wydawcy tygodnika "Sieci", m.in. za wywiad z dyrektorem Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. "Większość działań prowadzonych przez nas wspólnie z organami administracji publicznej ma charakter misyjny i jest realizowana po kosztach" - tłumaczy spółka.
O sumy przekazywane na rzecz spółki zapytała posłanka PO Izabela Leszczyna w interpelacji poselskiej.
Z odpowiedzi na jej zapytanie wynika, że instytucje podległe Ministerstwu Kultury wydały w latach 2016-17 na usługi oferowane przez Fratrię przeznaczyły prawie 150 tys. zł.
Sekcja o niepodległości i wywiad z dyrektorem
Najdroższa była sekcja o odzyskaniu niepodległości przez Polskę w miesięczniku "W Sieci. Historia" - Narodowe Centrum Kultury zapłaciło za nią 62,73 tys. zł. Narodowy Instytut Audiowizualny za "redakcję materiałów informacyjnych i zamieszczenie ich w tygodniku »W Sieci«" zapłacił 30 tys zł. Muzeum II Wojny Światowej zapłaciło natomiast ponad 25 tys. zł za wywiad sponsorowany ze swoim dyrektorem zamieszczony we "W Sieci".
Premier #Gliński potrzebował ponad 4 miesiące, żeby przyznać, że Muzeum II Wojny Światowej zapłaciło tygodnikowi „W sieci” 25 tys. zł. za wywiad(‼️) z nowym dyrektorem K.Nawrockim.
— Iza Leszczyna✌️🇵🇱 (@Leszczyna) July 12, 2018
Tyle za wywiad płaci tylko ktoś, kto nie ma nic do powiedzenia, chyba że chodzi o kasę dla swoich pic.twitter.com/XglRnNhMas
"Po kosztach papieru i druku"
Bianka Mikołajewska, szefowa działu śledczego serwisu Oko.press napisała, że wywiad z dyrektorem muzeum nie był w tygodniku oznaczony jako materiał sponsorowany.
Rozmowa w tygodniku „Sieci Prawdy” (obecne „Sieci”), za którą Muzeum II Wojny Światowej zapłaciło ponad 25 tys. zł.
— Bianka Mikołajewska (@BMikolajewska) July 13, 2018
Widzicie gdzieś napis „artykuł/ wywiad sponsorowany”? pic.twitter.com/ZDjK0TpRn2
- Podobnie jak wszystkie tygodniki i wszystkie media publikujemy materiały promocyjne, wkładki tematyczne, dodatki specjalistyczne. (…) Kwota przez panią podana dotyczy dwóch lat i jest zdecydowanie poniżej uśrednionych cenników tego typu akcji. Większość działań prowadzonych przez nas wspólnie z organami administracji publicznej ma charakter misyjny i jest realizowana po kosztach papieru, druku – wyjaśnił w rozmowie z Wirtualnymi Mediami publikację tych materiałów Michał Karnowski, członek zarządu Fratrii.
Fundacja Niezależne Media z 7,2 mln zł na Puszcza.tv
W tym tygodniu ruszył również serwis Puszcza.tv, na który 7,2 mln zł przeznaczonych zostało z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Do tej pory wypłacono 855 tys. zł z tej kwoty. Serwis ma informować o sytuacji w Puszczy Białowieskiej.
Z Fundacją Niezależne Media związani są ludzie z mediów Strefy Wolnego Słowa. Jak podaje Oko.press jej założycielem jest Tomasz Sakiewicz, naczelny "Gazety Polskiej" i "Gazety Polskiej Codziennie" oraz Sławomir Sawicki, prawnik współpracujący z wydawcami tygodnika i dziennika. Prezesem Strefy jest Joanna Jenerowicz, sekretarka Sakiewicza, a w radzie fundacji są też Katarzyna Gójska-Hejke, wicenaczelna "Gazety Polskiej" oraz Grzegorz Tomaszewski, prezes wydającej "Gazetę Polską Codziennie" spółki Forum i kuzyn prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego.
Puszcza.tv miała pierwotnie otrzymać także 6 mln zł z funduszy unijnych, ale wycofała swój wniosek o dofinansowanie projektu.
polsatnews.pl, oko.press, wirtualnemedia.pl
Czytaj więcej