Poważna awaria informatyczna w urzędach. Nie działały strony e-usług
- Działa serwis e-PUAP oraz serwisy pz.gov.pl i cepik.gov.pl; ruszył także obywatel.gov.pl - powiedział we wtorek rzecznik prasowy Centralnego Ośrodka Informatyki Igor Ryciak. Państwowe serwisy przestały działać we wtorek ok. godz. 8 rano. Naprawa zajęła kilka godzin, a jako wstępną przyczynę awarii podano "niestabilność działania jednego z komponentów systemu".
- Przyczyną awarii była niestabilność działania jednego z komponentów systemu, przyczyny niestabilności będą dokładnie badane, będą też wyciągnięte wnioski, tak by podobna sytuacja nie miała miejsca w przyszłości - powiedział rzecznik prasowy Centralnego Ośrodka Informatyki Igor Ryciak.
"Informujemy, że dziś od godzin porannych niedostępne są serwisy Obywatel.gov.pl, Pz.gov.pl, Cepik.gov.pl, Epuap.gov.pl. Niedostępne są także systemy SRP, CEPiK oraz ePUAP. Trwają intensywne prace nad usunięciem awarii. Przepraszamy za utrudnienia" - poinformował resort cyfryzacji.
Dziś od godzin porannych niedostępne są serwisy https://t.co/Ewm9j9K5HS, https://t.co/MFJ2jnTvKk, https://t.co/5gE0nCYNTk, https://t.co/kGXSWYoYhr. Niedostępne są także systemy SRP, CEPiK oraz ePUAP. Trwają intensywne prace nad usunięciem awarii. Przepraszamy za utrudnienia. pic.twitter.com/yC8xySfSuq
— Ministerstwo Cyfryzacji (@MC_GOV_PL) 12 czerwca 2018
Jak dowiedzieliśmy się w ministerstwie, z powodu awarii niemożliwe było uzyskanie w urzędach i przez internet m.in. aktu stanu cywilnego i odpisów, np. aktów urodzenia, zgonu, małżeństwa itp.
"Działanie SRP, CEPiK oraz platformy ePUAP zostało przywrócone. Oznacza to, że obsługa w urzędach może być prowadzona normalnie. Nadal trwają prace na przywróceniem działania e-usług oraz stron www: pz.gov.pl , epuap.gov.pl , oraz cepik.gov.pl" - napisał na Twitterze resort cyfryzacji po godz. 13.
Działanie SRP, CEPiK oraz platformy ePUAP zostało przywrócone. Oznacza to, że obsługa w urzędach może być prowadzona normalnie. Nadal trwają prace na przywróceniem działania e-usług oraz stron www: https://t.co/MFJ2jnTvKk, https://t.co/kGXSWYoYhr, oraz https://t.co/5gE0nCYNTk. pic.twitter.com/IUSzh0wOYA
— Ministerstwo Cyfryzacji (@MC_GOV_PL) 12 czerwca 2018
W Centralnym Ośrodku Informatyki działa sztab kryzysowy.
Awaria nie objęła innych serwisów, między innymi elektronicznej wyszukiwarki Krajowego Rejestru Sądowego.
Problemy w urzędach
Najwięcej problemów z awarią Systemów Rejestrów Państwowych miały samorządy gmin i powiaty. W Opolu, które jest miastem na prawach powiatu, awaria sparaliżowała przyjmowanie wniosków w wielu sprawach obywatelskich.
- Informujemy o awarii na swojej stronie internetowej i profilu portalu społecznościowego. Nic więcej nie możemy zrobić. Niestety, ze względu na fakt, że wiele procedur wymaga ściągnięcia danych z systemu, nawet osobiste stawiennictwo w urzędzie nie daje gwarancji załatwienia sprawy. Najlepszym rozwiązaniem jest odłożenie wizyty w urzędzie do czasu usunięcia awarii, lub przynajmniej wcześniejsze sprawdzenie, czy konkretną sprawę będzie można dzisiaj wyjaśnić - apelowała rzeczniczka urzędu miasta Opole Katarzyna Oborska-Marciniak.
Awaria systemu nie skomplikowała pracy w opolskim urzędzie marszałkowskim, gdzie, jak przyznała rzeczniczka urzędu Violetta Ruszczewska, z systemów, które uległy dzisiaj awarii, korzysta się sporadycznie. Podobnie wygląda sytuacja w urzędzie skarbowym, który większość spraw załatwia przy pomocy innego systemu.
- Możemy tylko przeprosić mieszkańców, którzy chcieli, a nie mogli skorzystać z nich. Zapraszaliśmy osobiście do urzędu - powiedziała rzeczniczka urzędu miasta w Olsztynie Marta Bartoszewicz.
- Z powodu awarii nie działały systemy informatyczne, które są podstawowym narzędziem przy załatwianiu spraw w kilku wydziałach - poinformowała rzeczniczka urzędu miejskiego w Krośnie Joanna Sowa. - W konsekwencji nie było możliwości załatwiania spraw związanych z dowodami osobistymi, meldunkami, sprawami w Urzędzie Stanu Cywilnego oraz rejestracją pojazdów i kierowców - dodała Sowa.
Z kolei rzecznik rzeszowskiego ratusza Maciej Chłodnicki zauważył, że "kłopoty z korzystaniem z niektórych systemów informatycznych pojawiały się już wcześniej.
polsatnews.pl, PAP
Czytaj więcej