Cyfrowy Polsat: ponad 292 mln zł zysku netto i 2,34 mld zł przychodu w I kwartale 2018
Niemal 1,6 mln klientów korzysta z ofert wiązanych, a o blisko 0,5 mln wzrosła liczba świadczonych usług kontraktowych - grupa Cyfrowy Polsat podsumowała wyniki pierwszego kwartału 2018 roku. CP rozpoczął przygotowania do transmitowania od nowego sezonu rozgrywek Ligi Mistrzów i Ligi Europy, do których kupił wyłączne prawa i będzie je pokazywał w telewizji, internecie i na urządzeniach mobilnych.
- To kolejny kwartał bardzo dobrych wyników operacyjnych w obu segmentach: usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym oraz nadawania i produkcji telewizyjnej. W pierwszym segmencie istotne znaczenie miały konsekwentna realizacja strategii operatora multiplay i sprzedaż ofert w ramach programu smartDOM oraz bardzo dobre przyjęcie przez klientów nowych taryf Plusa - mówi Tobias Solorz, prezes zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Polkomtel Sp. z o.o.
- Również wyniki segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej imponująco rosły zarówno organicznie, jak i w wyniku synergii osiągniętych wspólnie z nowo nabytymi kanałami z Grupy ZPR. Także w warstwie wyników finansowych początek roku był bardzo udany dla naszej grupy - podkreśla Tobias Solorz.
Najważniejsze dane operacyjne
- Coraz więcej klientów korzysta z ofert wiązanych – skuteczna realizacja strategii multiplay:
- Stabilny wzrost liczby klientów usług wiązanych o 247 tys. (18,6%) rok do roku – do 1,57 mln (co stanowi 27,4% bazy klientów kontraktowych).
- Do 4,70 mln wzrosła liczba usług posiadanych przez tę grupę klientów.
- Miało to wypływ na utrzymanie wskaźnika churn na niskim poziomie wynoszącym jedynie 8,5% w skali roku.
- Stabilny przyrost liczby usług kontraktowych – o 459 tys. rok do roku – do 13,8 mln (stanowią one 83,2% wszystkich świadczonych usług):
- Liczba usług telefonii komórkowej wzrosła o 213 tys. rok do roku do 7 mln, co wynika z korzystnego wpływu strategii multiplay oraz dobrego przyjęcia przez klientów nowych prostych taryf Plusa wprowadzonych w lutym br.
- Dzięki dobrej sprzedaży podstawowych pakietów, jak i usług dodatkowych (Multiroom i płatne usługi OTT), łączna liczba kontraktowych usług płatnej telewizji wzrosła rok do roku o 198 tys., osiągając poziom 5 mln.
- Baza usług Internetu mobilnego zwiększyła się o 48 tys. rok do roku i wynosi 1,8 mln. W pierwszym kwartale klienci detaliczni Cyfrowego Polsatu i sieci Plus przetransferowali 224 PB danych.
- Stabilna baza ponad 5,7 mln klientów kontraktowych:
- Rośnie wskaźnik nasycenia usługami przypadającymi na klienta (o 5,3% rok do roku) − każdy z nich posiadał średnio 2,4 usługi z portfolio Grupy.
Usługi dla klientów indywidualnych i biznesowych
I kwartał |
|||
2018 |
2017 |
Zmiana % |
|
Łączna liczba RGU (kontraktowe+przedpłacone) |
16 579 337 |
16 216 128 |
2,2 % |
USŁUGI KONTRAKTOWE |
|
|
|
Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym: |
13 796 153 |
13 337 038 |
3,4% |
Płatna telewizja, w tym: |
4 984 391 |
4 785 947 |
4,1% |
Multiroom |
1 114 833 |
1 031 294 |
8,1% |
Telefonia komórkowa |
6 997 850 |
6 785 002 |
3,1% |
Internet |
1 813 912 |
1 766 089 |
2,7% |
Liczba klientów kontraktowych, w tym: |
5 743 832 |
5 847 401 |
(1,8%) |
Ofert łączonych |
1 571 900 |
1 325 079 |
18,6% |
ARPU na klienta1) [PLN] |
81,9 |
80,3 |
2,0% |
Churn na klienta |
8,5% |
8,5% |
0,0 p.p. |
Wskaźnik nasycenia RGU na jednego klienta |
2,40 |
2,28 |
5,3% |
USŁUGI PRZEDPŁACONE |
|
|
|
Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym: |
2 783 184 |
2 879 090 |
(3,3%) |
Płatna telewizja |
75 159 |
48 224 |
55,9% |
Telefonia komórkowa |
2 539 402 |
2 646 477 |
(4,0%) |
Internet |
168 623 |
184 389 |
(8,6%) |
ARPU na RGU prepaid1) [PLN] |
20,1 |
18,7 |
7,5% |
- Stabilna baza prepaid na poziomie 2,8 mln usług odzwierciedla rzeczywistą liczbę użytkowników tej usługi.
- Wysoki poziom ARPU prepaid 20,1 zł – wzrost o 7,5% rok do roku wynikający głównie z wygaśnięcia efektu promocji rejestracyjnych.
- Kanały Grupy Telewizji Polsat pozostawały w czołówce rynku oglądalności w grupie komercyjnej, osiągając wynik 23,9% (11,9% kanału głównego oraz 12% kanałów tematycznych).
- Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy telewizyjnej i sponsoringu wzrosły aż o 15,1% rok do roku i wyniosły 269 mln zł, dzięki czemu udział Grupy w rynku reklamy TV wzrósł do 26,9%.
- Bardzo dobre wyniki finansowe Grupy zgodnie z aktualnie obowiązującym standardem raportowania MSSF 15:
- przychody: 2,346 mld zł (wzrost o 0,6%)
- EBITDA: 890 mln zł (wzrost o 2,0%)
- marża EBITDA: 37,9% (wzrost o 0,5 p.p.),
- zysk netto: 292,2 mln zł,
- wolne przepływy pieniężne: 1,482 mld zł w okresie 12-miesięcznym,
- wskaźnik całkowitego zadłużenia netto/EBITDA LTM obniżył się do poziomu 2,87x,
- w trakcie I kwartału Grupa spłaciła 550 mln zł kredytu rewolwingowego.
Uslugi łączone
- Nasza oferta usług łączonych, oparta o mechanizm udzielania atrakcyjnych rabatów na każdy dodatkowy produkt lub usługę z portfolio Grupy, cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem i odnotowuje bardzo dobre wyniki sprzedaży. Już blisko 1,6 mln klientów połączyło w ten sposób 4,7 mln usług. Przekłada się to pozytywnie na poziom wskaźnika churn, wskaźnika nasycenia usługami na jednego klienta oraz ARPU klienta kontraktowego - podsumowuje Tobias Solorz.
Jak podkreśla, również nowe oferty Plusa wprowadzone w lutym zostały bardzo dobrze przyjęte przez klientów. - Dzięki temu odnotowaliśmy istotny wzrost liczby usług kontraktowych. Jednocześnie od dłuższego czasu prowadzimy intensywne prace związane z obecnością rozgrywek Ligi Mistrzów i Ligi Europy na naszych antenach od nowego sezonu 2018/2019 i wkrótce przedstawimy szczegółowe oferty Cyfrowego Polsatu, sieci Plus i IPLI - wyjaśnia.
– W ślad za wzrostem liczby usług kontraktowych i liczby klientów korzystających z ofert wiązanych także wyniki finansowe segmentu usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym były bardzo dobre i na stabilnym poziomie. Nadal pozostawały one pod niekorzystnym wpływem regulacji Roam like at home – presji na przychody, jak i wyższych kosztów zakupu ruchu od operatorów zagranicznych. Gdyby nie ten czynnik, wynik EBITDA segmentu wykazałby wzrost - komentuje Katarzyna Ostap-Tomann, członek Zarządu ds. Finansowych, Cyfrowy Polsat S.A., Polkomtel Sp. z o.o., Telewizja Polsat Sp. z o.o.
Segment nadawania i produkcji telewizyjnej
– W pierwszym kwartale kanały Grupy Polsat były w czołówce oglądalności w grupie komercyjnej, osiągając udziały zgodne z naszą długoterminową strategią, na poziomie 24%. Zgodnie z naszymi prognozami obserwowaliśmy dynamiczny wzrost rynku reklamy telewizyjnej, a Telewizja Polsat była jego dużym beneficjentem. Nasze przychody z reklamy telewizyjnej i sponsoringu po raz kolejny rosły szybciej niż rynek – tym razem z ponad 15% dynamiką w porównaniu do 9,6% dla całego rynku. Przyczyniły się do tego również synergie generowane ze współpracy z nowo nabytymi kanałami telewizyjnymi - mówi Maciej Stec, członek Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Telewizja Polsat Sp. z o.o.
|
I kwartał |
||
|
2018 |
2017 |
Zmiana p.p./% |
Udział w oglądalności1, w tym: |
23,92% |
23,59% |
0,33 p.p. |
POLSAT (kanał główny) |
11,87% |
12,70% |
-0,83 p.p. |
Kanały tematyczne |
12,05% |
10,89% |
1,16 p.p. |
Przychody z reklamy i sponsoringu2 (mln PLN) |
269 |
234 |
15,1% |
Udział w rynku reklamy3 |
26,9% |
25,6% |
1,3 p.p. |
|
|
|
|
Wydatki na reklamę telewizyjną na rynku4 (mln PLN) |
999 |
912 |
9,6% |
Mega Hit, Wydarzenia i rozrywka
Jak informuje CP, w pierwszym kwartale w ofercie kanału Polsat dużym zainteresowaniem cieszyły się stałe pozycje. Bardzo popularne były premierowe odcinki serialu "Pierwsza miłość" oraz poniedziałkowe pasmo filmowe "Mega Hit". Wysoką oglądalność utrzymały "Wydarzenia” z godz. 18:50 oraz emitowany w godzinach porannych od poniedziałku do piątku blok programów informacyjnych "Nowy Dzień z Polsat News". Chętnie oglądanymi serialami były: "Świat według Kiepskich", "Przyjaciółki" i "W rytmie serca".
Dużą widownię gromadziły show "Twoja Twarz Brzmi Znajomo", program "Nasz nowy dom" i emitowany w niedzielne wieczory cykl programów rozrywkowych "Kabaret na Żywo". Sukcesem okazały się: wznowiony "Dancing With The Stars. Taniec z Gwiazdami", nowy show "The Story of My Life. Historia Naszego Życia" i reality show "Wyjdź za mnie".
Cyfrowy Polsat
Czytaj więcej
Komentarze