Przegląd silników lotniczych po śmiertelnym wypadku. "Takie awarie nie powinny się zdarzać"
Federalna Administracja Lotnicza (FAA) poinformowała w środę, że zarządzi przegląd ok. 220 silników lotniczych takiego typu, jak silnik, który rozerwał się podczas lotu w maszynie linii Southwest powodując śmierć jednej osoby.
Badaniom poddane zostaną w ciągu najbliższych 6 miesięcy wirniki turbin silników typu CFM56-7B, które mają za sobą określoną liczbę startów i lądowań. Właśnie podczas tych manewrów silniki poddawane są bowiem największym obciążeniom.
Rozerwał się po starcie
Silnik tego typu, zamontowany w samolocie Boeing 737-700 linii Southwest Airlines, rozerwał się w ub. wtorek wkrótce po starcie ze 149 osobami na pokładzie z nowojorskiego lotniska LaGuardia. Maszyna leciała do Dallas, w Teksasie.
Wybuch spowodował uderzenie fragmentu wirnika turbiny w okno przedziału pasażerskiego powodując jego rozbicie. Doszło do nagłej dekompresji wnętrza samolotu a siedząca przy oknie 43-letnia Jennifer Riordan została niemal "wyssana" na zewnątrz przez powstałą dziurę.
Współpasażerowie zdołali wciągnąć kobietę z powrotem do wnętrza, ale po wylądowaniu i przewiezieniu do szpitala zmarła z odniesionych ran.
Nie pierwszy raz
Lekarze orzekli, że przyczyną śmierci były rozległe obrażenia głowy, szyi i klatki piersiowej. Do podobnej awarii silnika w samolocie linii Southwest doszło już w 2016 r. Wówczas jednak obeszło się bez ofiar.
"Podobne awarie silnika w samolocie pasażerskim nie powinny się zdarzać" - powiedział Robert Sumwalt, przewodniczący Federalnego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Transportu (NTSB). Dodał, że wstępne badania wykazały, że fragment wirnika turbiny oderwał się z powodu tzw. zmęczenia materiału.
Był to pierwszy śmiertelny wypadek na pokładzie samolotu pasażerskiego w USA od roku 2009. Sumwalt nie wykluczył czasowego wstrzymania lotów wszystkich samolotów typu Boeing 737.
PAP
Czytaj więcej