"Lotnisko w Radomiu za daleko od Warszawy. To nie jest zgodne z praktykami"
Lokalizacja lotniska w Radomiu jako komplementarnego dla Lotniska Chopina do czasu uruchomienia CPK jest niezgodna z praktykami rynku lotniczego - powiedział Michał Mazur z firmy doradczej PwC. Dodał, że sens ma lokalizacja do 50 km od centrum metropolii, a w przypadku Radomia to ok. 107 km.
- W zeszłym roku w ramach publikacji raportu o dynamice rynku lotniczego wskazywaliśmy, że w praktyce europejskiej, w sensie biznesowym, jest lokalizacja lotnisk pomocniczych czy centralnych nie więcej niż 50 km od centrum metropolii - zaznaczył Mazur.
"Sens ma lokalizacja do 50 km"
Ekspert z firmy doradczej PwC przypomniał, że średnia takiej lokalizacji wynosi w Europie Zachodniej 22 km. - Ale sens ma lokalizacja do 50 km, bo wiąże się z podróżą do 45 minut pociągiem - wyjaśnił.
Tymczasem lotnisko w Radomiu, jak podkreślił, znajduje się 107 km od centrum metropolii. - Czas podróży może być więc wydłużony do 1,5 a nawet 2 godzin. To nie jest zgodne z praktykami, które znamy z rynku lotniczego - wskazał. Dodał, że lotnisko w Modlinie jest położone w granicach 50 km, "a zatem decyzja podjęta w przeszłości", by tam znajdowało się lotnisko pomocnicze dla CPK była zgodna z tymi praktykami. - Z kolei wybrana lokalizacja CPK w Baranowie jest oddalona od 41 km od Warszawy, czyli też w tych granicach - powiedział.
Według Mazura pierwszym kryterium, które powinno się brać pod uwagę przy lokalizacji lotnisk pomocniczych "jest celowość lokalizacji i możliwość zrealizowania założeń biznesowych, a drugim szybkość realizacji czy koszt realizacji danej inwestycji".
"Porty Lotnicze": oczywisty wybór
Jak powiedział w środę prezes Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" Mariusz Szpikowski, z "Analizy strategicznego zapotrzebowania na infrastrukturę lotniskową dla Mazowsza w kontekście uruchomienia CPK" niezależnego doradcy, firmy Arup , wynika, że lotnisko w Radomiu spełnia kryteria lotniska komplementarnego dla Lotniska Chopina; "z tych faktów oczywiste jest, że wyborem jest Radom".
W przypadku lotniska w Radomiu - jak wykazała analiza Arup - w pierwszej fazie rozbudowy w ciągu 20 miesięcy można zwiększyć jego przepustowość do 3 mln pasażerów rocznie, a koszt inwestycji to 425 mln zł. W drugim etapie lotnisko mogłoby się rozbudowywać nie pogarszając w tym czasie parametrów - do poziomu obsługującego 7-9 mln pasażerów rocznie, za kwotę 467 mln zł. Z kolei rozbudowa Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, mogącego obsłużyć 8-10 mln pasażerów rocznie, kosztowałaby 1 mld 45 mln zł, a na przeniesienie ruchu z Lotniska Chopina potrzeba by 45 miesięcy - wskazała firma Arup.
PAP
Czytaj więcej
Komentarze