Lotnisko Chopina chce oddać część ruchu pasażerskiego. Podróżnych przejmie port lotniczy w Radomiu
Z analizy niezależnego doradcy, firmy Arup wynika, że lotnisko w Radomiu spełnia kryteria lotniska komplementarnego dla Lotniska Chopina; "z tych faktów oczywiste jest, że wyborem jest Radom" - powiedział w środę prezes Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" Mariusz Szpikowski.
- Mamy rekomendację merytoryczną dotyczącą drugiego lotniska. My oczywiście zapoznaliśmy się z tą rekomendacją i z tą rekomendacją, jako port się zgadzamy. Ponieważ będzie to wymagało pewnych inwestycji ze strony portu, również w tym przypadku, i ze względu na wagę tej inwestycji, ona oczywiście zostanie przedstawiona ministrowi właściwemu do spraw transportu. Uważam, zdecydowanie za celowe, żeby ta inwestycja, czy te rekomendacje również zostały zweryfikowane pod względem zgodności z programem CPK, jak i również uzyskały aprobatę stosownego ministra - powiedział Szpikowski na konferencji prasowej.
"Lotnisko Chopina w Warszawie dziś się już zatyka"
Prezes PPL oraz Ireneusz Kołodziej z firmy doradczej Arup omówili najważniejsze zagadnienia "Analizy strategicznego zapotrzebowania na infrastrukturę lotniskową dla Mazowsza w kontekście uruchomienia CPK". To analiza lokalizacyjna dla lotniska komplementarnego wykonana przez firmę Arup.
- Lotnisko Chopina w Warszawie dziś się już zatyka. Im szybciej znajdziemy lokalizację alternatywną do przeniesienia ruchu z tego lotniska, tym lepiej dla Mazowsza - powiedział Kołodziej. Przypomniał, że w 2017 r. port obsłużył 15,75 mln pasażerów - o 23 proc. więcej niż w 2016 r., kiedy było to 12,8 mln podróżnych.
Inwestycje w Radomiu
Jak dodał, w analizie lokalizacyjnej lotniska komplementarnego dla stołecznego portu i Centralnego Portu Komunikacyjnego przeanalizowano zarówno możliwości przepustowości warszawskiego portu, jak i parametry lotniska w Radomiu oraz w Modlinie. Pod uwagę wzięto zarówno infrastrukturę lotniskową, czyli drogi startowe, kołowania, miejsca postojowe dla samolotów, przepustowość terminali pasażerskich, możliwości dojazdu dla pasażerów oraz kwoty potrzebne na nakłady inwestycyjne w rozbudowę portów, czy też strukturę właścicielską.
- Rekomendujemy, żeby PPL na ten czas wykonał inwestycje w Radomiu - powiedział Kołodziej. Jak tłumaczył, potrzebna jest w tym porcie m.in. nowa infrastruktura, terminal i drogi dojazdowe.
- Z analizy lokalizacyjnej przedstawionej przez niezależnego doradcę, (wynika, że) lepiej to kryterium spełnia port w Radomiu. Z tych faktów oczywiste jest, że wyborem jest Radom - powiedział Szpikowski. - Opcją merytorycznie uzasadnioną jest opcja związana z Radomiem - zaznaczył.
Lotnisko Chopina chce oddać pewną część ruchu pasażerskiego
W trakcie konferencji tłumaczył, że Lotnisko Chopina chce oddać pewną część ruchu pasażerskiego. - Docelowo będziemy poszukiwali lotniska dla ruchu czarterowego niskokosztowego - powiedział.
Jak wyjaśnił, z analizy firmy Arup wynika, że w przypadku lotniska w Radomiu za 20 miesięcy "mamy możliwość posiadania lotniska, które jest w stanie obsłużyć około 3 mln pasażerów czarterowych".
Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" zarządza Lotniskiem Chopina.
PAP
Czytaj więcej
Komentarze