Lotnisko Chopina z kategorią III ILS. Samoloty będą mogły lądować przy pogodzie gorszej niż dotąd

Biznes
Lotnisko Chopina z kategorią III ILS. Samoloty będą mogły lądować przy pogodzie gorszej niż dotąd
Port Lotniczy Chopina/Dariusz Kłosiński

Warszawskie lotnisko Chopina otrzymało certyfikat uprawniający do wykonywania operacji lądowania w warunkach widzialności ograniczonej do tzw. kategorii III A. Nowe rozwiązania oznaczają, że samoloty będą mogły lądować od strony Piaseczna przy warunkach atmosferycznych znacznie słabszych niż do tej pory. Ma to m.in. zmniejszyć liczbę przekierowań na inne lotniska.

Stołeczny port lotniczy jest pierwszym w Polsce, które posiada III kategorię ILS. Nowy system został zainstalowany na kierunku lądowań "33" (lądowania od strony Piaseczna), gdzie zgodnie ze statystykami wykonywanych jest najwięcej operacji lądowań.

 

Wylądują niemal w każdych warunkach

 

Dotychczas lądowanie było możliwe przy warunkach, w których widzialność pionowa (czyli wysokość na jakiej pilot musi zobaczyć drogę startową) była nie mniejsza niż 30 metrów oraz 300 metrów widzialności wzdłuż drogi startowej (RVR).


Najnowsze rozwiązania umożliwiają lądowanie nawet przy widzialności pionowej poniżej 30 m i poziomej nie przekraczającej 175 m.

 

W ramach dostosowania systemów i procedur do nowej kategorii, zmieniły się również warunki do wykonywania startów w warunkach ograniczonej widzialności z tzw. wartości widzialności RVR nie mniejszej niż 150 m na wartość nie mniejszą niż 125 m.

 

Różnica będzie zauważalna jesienią i zimą


- W porozumieniu z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej (PAŻP) wystąpiliśmy do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego o rozszerzenie zakresu certyfikatu naszego lotniska o kategorię III A, na podstawie szczegółowych analiz i historycznych danych meteorologicznych z obszaru lotniska. W dalszym ciągu prowadzimy badania, aby potwierdzić, czy znajdzie uzasadnienie ekonomiczne i operacyjne wprowadzenie kategorii III B - powiedział Hubert Wojciechowski, dyrektor biura marketingu i PR.


- Wyższa kategoria ILS, to także większa dostępność lotniska i większa przepustowość w warunkach ograniczonej widzialności. Z naszych danych wynika, że największa różnica będzie zauważalna w miesiącach jesiennych i zimowych - dodał Wojciechowski.


Lotnisko Chopina we współpracy z PAŻP wprowadziło także specjalne procedury operacyjne oraz sposoby prowadzenia i zapewnienia separacji statków powietrznych w polu manewrowym lotniska. Wszystko to zgodnie z najwyższymi standardami określanymi przez European Aviation Safety Agency (Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotnictwa - EASA).

 

Zainstalowano nowe oświetlenie nawigacyjne i ochronne na drogach kołowania i drogach startowych oraz nowe światła podejścia, zmodernizowaliśmy system sterowania oświetleniem nawigacyjnym.

 

Od niedzieli obowiązuje "cisza nocna" 


Jednocześnie od minionej niedzieli warszawski port lotniczy nie przyjmuje samolotów rejsowych w godzinach od 23:30 do 5:30. "Ciszę nocną" wprowadzono w odpowiedzi na prośby mieszkańców okolic lotniska, którzy skarżyli się na uciążliwy hałas startujących i lądujących maszyn.


Podobne rozwiązanie działa w innych europejskich miastach. Ograniczenie operacji w godzinach nocnych wprowadziły m.in. lotniska we Frankfurcie, Monachium, Paryżu-Orly, Brukseli, Hamburgu, Zurichu.


Lotnisko Chopina w Warszawie w 2017 r. obsłużyło 15,75 mln pasażerów (12,8 mln w 2016 roku).


polsatnews.pl

grz/hlk/
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze

Przeczytaj koniecznie