Szefernaker: potrzebne są regulacje dotyczące korzystania z mediów społecznościowych
Potrzebne są w Polsce regulacje prawne dotyczące korzystania z mediów społecznościowych i dające pewne uprawnienia obywatelom - powiedział w środę wiceszef MSWiA Paweł Szefernaker. Jego zdaniem, wiele osób nie ma praw do ochrony swojego wizerunku i danych osobowych.
Szefernaker odniósł się w Polsat News do dziennikarskiego śledztwa dotyczącego firmy Cambridge Analytica, którego wyniki pojawiły się w "Observer", brytyjskiej telewizji "Channel 4" oraz amerykańskim dzienniku "New York Times".
Brytyjski "Observer" podał, że firma Cambridge Analytica naruszyła prawo, pozyskując i wykorzystując w celach komercyjnych dane dotyczące nawet 50 milionów osób zarejestrowanych na Facebooku (około jednej trzeciej wszystkich użytkowników w Ameryce Północnej), które były wykorzystywane w celu przewidywania ich decyzji wyborczych i wpływania na nie. Natomiast "The Guardian" przytoczył informację zamieszczoną na stronie firmy Facebook, która napisała, że była "nieodzownym (elementem)" zwycięstwa Andrzeja Dudy w wyborach prezydenckich w 2015 roku. Gazeta stwierdziła jednocześnie, że język i twierdzenia zamieszczone na stronie Facebooka są bardzo podobne do używanych przez podmioty podobne do Cambridge Analytica.
"Bardzo często prawo jest niedookreślone jeżeli chodzi o internet"
Wiceminister MSWiA powiedział, że "wszelkiego rodzaju insynuacje, jakoby miały być wykorzystywane nielegalne narzędzia, są nieprawdziwe".
Pytany, czy w trakcie kampanii korzystano z narzędzi, które nie były do tej pory znane w Polsce, odpowiedział, że korzystano z pracy firm "w takim zakresie, w jakim te firmy wykonują codzienną pracę, np. firmy graficzne, oferujące reklamy w internecie". Dodał, że na kampanię internetową Andrzeja Dudy jego sztab wydał najmniej ze wszystkich kandydatów "dzięki aktywności obywateli".
Dopytywany o to, skąd w takim razie wzięły się głosy w zagranicznej prasie o korzystaniu z nielegalnych danych Facebooka, Szefernaker ocenił, że "bardzo często prawo jest niedookreślone", jeżeli chodzi o internet i media społecznościowe. Dodał, że także w Polsce potrzeba w tej sprawie odpowiednich regulacji prawnych.
"Nie maja praw do ochrony swoich danych osobowych"
- Potrzebne są (...) takie regulacje - oczywiście w gestii ministra cyfryzacji - które powinny regulować korzystanie z mediów społecznościowych w Polsce. Także takie, które powinny dawać pewne uprawnienia obywatelom, którzy korzystają z tych mediów społecznościowych. A w Polsce bardzo dużo osób z nich korzysta i te osoby dzisiaj nie mają na gruncie polskiego prawa należytych szczególnych praw do ochrony swojego wizerunku, swoich danych osobowych - powiedział. Zaznaczył także, że to problem całej Europy i nie ma jednego modelu prawnego dotyczącego funkcjonowania mediów społecznościowych, który byłby najlepszy.
W poniedziałkowym serwisie informacyjnym Channel 4 News wyemitowano nagrane z ukrycia rozmowy reportera stacji z czołowymi postaciami w Cambridge Analytica, m.in. prezesem Alexandrem Nixem i dyrektorem zarządzającym spółki zależnej CA Political Global Markiem Turnbullem.
Wynika z nich, że Cambridge Analytica proponowała potencjalnym klientom usługi polegające na szantażowaniu politycznych rywali i rozpowszechnianiu fałszywych informacji, aby zaszkodzić reputacji konkurentów. Na nagraniach mężczyźni m.in. przechwalali się sukcesami swoich działań w różnych krajach, wspominali m.in. Meksyk, Malezję, Brazylię, Chiny i Australię, a także "bardzo, bardzo udany projekt we wschodnioeuropejskim kraju", który nie został nazwany.
PAP, Polsat News
Czytaj więcej
Komentarze