NIK: kolej nie dla niepełnosprawnych, dworce nieprzygotowane do działań ratunkowych
Średni wiek eksploatowanych pojazdów kolejowych, istotnych dla bezpieczeństwie przewozów, przekracza 25 lat, a system zarządzania bezpieczeństwem nie obejmuje dworców, bo ustawa ich nie uwzględnia - takie są m.in. wnioski raportu Najwyższej Izby Kontroli o bezpieczeństwie na kolei. Według izby, poprawę utrudniają bariery prawne, finansowe i organizacyjne.
W ocenie NIK, zbyt wolno postępuje wdrażanie europejskiego systemu sterowania ruchem kolejowym (ERTMS), który jest kompatybilny pomiędzy krajami UE.
"Niepokoi również fakt, że dworce kolejowe, które rocznie obsługują ok. 300 mln pasażerów, nie są objęte systemem zarządzania bezpieczeństwem na kolei, bo w ustawie o transporcie nie zostały zaliczone do elementów infrastruktury kolejowej. Co więcej część dworców nie jest przygotowana do prowadzenia działań ratunkowych oraz ewakuacji pasażerów w przypadku wystąpienia pożaru lub innych zagrożeń, w tym o charakterze terrorystycznym" - informuje Izba w raporcie.
Połowa linii do naprawy
Pomimo systematycznej poprawy stanu techniczno-eksploatacyjnego infrastruktury zarządzanej przez PKP PLK, blisko połowa linii kolejowych wymagała naprawy lub kompleksowej modernizacji.
Izba oceniła, że doszło do osłabienia integralności zarządzanej przez PKP PLK infrastruktury, co związane było z wniesieniem części urządzeń podsystemu "Energia", zasilającego państwowe linie kolejowe, do sprywatyzowanego w 2015 r. operatora systemów dystrybucyjnych PKP Energetyka.
NIK wskazała też, że średni wiek eksploatowanych pojazdów kolejowych, mający istotny wpływ na bezpieczeństwie przewozów, przekraczał 25 lat.
Nieokreślone uprawnienia Straży Ochrony Kolei
W raporcie zwrócono też uwagę, że Komenda Główna Straży Ochrony Kolei, jako jednostka organizacyjna PKP PLK funkcjonująca na krajowej sieci kolejowej, nie miała określonych w sposób jednoznaczny uprawnień do ochrony bezpieczeństwa w pociągach i na dworcach kolejowych należących do innych przedsiębiorców.
Izba poinformowała ponadto, że na stacjach pasażerskich zarządzanych przez PKP PLK nie było urządzeń wspomagających wsiadanie i wysiadanie z pociągu osób o ograniczonej zdolności poruszania się.
Urządzeń takich nie miały również pociągi pasażerskie starszej generacji.
PAP, polsatnews.pl
Czytaj więcej
Komentarze