Emilewicz: liczymy na większą współpracę między przedsiębiorcami

Polska
Emilewicz: liczymy na większą współpracę między przedsiębiorcami
PAP/Marcin Obara

- Liczymy na to, że PARP pomoże przedsiębiorcom współpracować ze sobą, brak umiejętności współpracy jest bowiem jedną z naszych barier rozwojowych - mówiła minister przedsiębiorczości Jadwiga Emilewicz we wtorek podczas konferencji dot. uruchomienia przez PARP Centrum Rozwoju MŚP.

Emilewicz poinformowała, że zespół Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości przygotował nową koncepcję funkcjonowania PARP. Chodzi o to, aby agencja nie była jedynie dystrybutorem środków europejskich, ale także realnym centrum kompetencji dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP).

 

- W ten sposób ta nowa propozycja wpisuje się właśnie w sposób strategicznego myślenia o małych i średnich przedsiębiorstwach. Ich obecność została podkreślona wiele razy w Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju przez premiera Morawieckiego - wyjaśniła.

 

MŚP to niemal 2 miliony podmiotów zatrudniających 2/3 pracujących w Polsce

 

Dodała, że rząd zdaje sobie sprawę z tego, że MŚP to niemal 2 miliony podmiotów zatrudniających 2/3 pracujących w Polsce. Odpowiadają one za niemal 70 proc. wypracowanego PKB. Minister zaznaczyła, że rząd chciałby, aby z jednej strony mniejsze firmy rosły, a z drugiej, aby stawały się coraz bardziej innowacyjne i nowoczesne, przygotowywały usługi i towary zaspokajające najbardziej wysublimowane potrzeby klientów.

 

- Chcielibyśmy zatem, aby PARP była z jednej strony wsparciem dla MŚP, pomagając im w rozwijaniu kompetencji, tych nowych (...). Nie wiemy jakie to będą kompetencje, świat zmienia się bardzo szybko (...). PARP stawia sobie dziś jasny cel, że chciałaby tym małym i średnim polskim przedsiębiorstwom bardzo szybko pomóc dostosować się do tych zmieniających się ram prowadzenia działalności gospodarczej - mówiła Emilewicz.

 

Zwróciła uwagę, że ze wszystkich badań firm prowadzonych w Polsce wynika, że jednym z kłopotów i barier rozwojowych jest nieumiejętność współpracy.

 

"Nie potrafimy się dzielić tym co mamy"

 

- Nie potrafimy ze sobą współpracować, nie potrafimy się dzielić tym, co mamy, nie widzimy możliwości budowania większej wartości na tym, że będziemy współpracować z naszymi kooperantami, czy też z konkurencją. Mamy nadzieję, że PARP, która dziś jest dysponentem ogromnego quantum wiedzy na temat polskich MŚP (...) będzie również tym miejscem, gdzie takie dobre więzi współpracy rzeczywiście będą powstawać - powiedziała szefowa MPiT.

 

Jej zdaniem cel jest bardzo ambitny, bowiem w Polsce jest kilkanaście różnych instytucji wspierających przedsiębiorców na różnych frontach: na poziomie eksportu, wsparcia kapitałowego, czy rozwoju kadr. Przez wiele lat działały one jak samotne wyspy, nie budując między sobą mostów. "Dzisiaj, kiedy mówimy o Grupie PFR, czyli zespole instytucji bankowych, kredytowych inwestycyjnych i doradczych, powstaje taka dobra linia, która pozwoli przedsiębiorcy znaleźć wsparcie takie, jakiego realnie potrzebuje" - podkreśliła minister.

 

Przypomniała, że Konstytucja dla Biznesu zakłada powołanie jeszcze w tym roku Rzecznika Praw Przedsiębiorców. - PARP będzie pierwszym punktem kontaktowym, pierwszym punktem wsparcia dla Rzecznika Prawa Przedsiębiorców - zaznaczyła.

 

"Chcemy stworzyć pełną ofertę"

 

Obecny na konferencji wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju (w grupie PFR jest PARP) Marcin Piasecki zwrócił uwagę na nowe logo agencji, spójne z logotypem grupy PFR. Ocenił, że to zmiana symboliczna, ale pokazuje, że PARP chce być dynamiczna i odważna.

 

- Naszą ambicją w grupie PFR jest to, żebyśmy dla każdej z naszych grup docelowych byli w stanie stworzyć ofertę, która będzie pełna, wyczerpująca i komplementarna - powiedział wiceprezes PFR. Wyjaśnił, że chodzi o to, aby z punktu widzenia przedsiębiorców nie było ważne, która z instytucji znajdujących się w grupie PFR dostarcza dany instrument. Piasecki zaznaczył, że w grupie PFR takich instrumentów jest dużo, pocieszające jest to, że będą one oferowane pod wspólnym logiem.

 

- Mam nadzieję, że dobre doświadczenia młodych firm z PARP-em pod nowym logiem spowodują, że współpraca i nasze inwestycje w te firmy będzie czymś naturalnym i prostym w przyszłości - dodał.

 

Umowa na łączną kwotę ponad 6 mld złotych

 

Prezes PARP Patrycja Klarecka zwróciła uwagę na konieczność uzupełnienia przez agencję działalności podstawowej polegającej na udzielaniu firmom finansowania. Zaznaczyła, że z bieżącej pracy z przedsiębiorcami wynika, iż oczekują oni także wiedzy, kontaktów, doradztwa, czyli tego wszystkiego, czego potrzebują, żeby się rozwinąć, by być bardziej innowacyjnymi, odznaczać się większą od przeciętnej dochodowością, czy efektywnością działania. - Do tego potrzebują dodatkowego impulsu - powiedziała prezes PARP.

 

Klarecka wyjaśniła, że Centrum Rozwoju MŚP będzie marką, pod którą skupią się wszystkie działania agencji związane z "miękkim wsparciem dla przedsiębiorców". Podsumowała ponadto dotychczasowe działania PARP w obecnej perspektywie finansowej. Zgodnie z przekazanymi przez nią informacjami agencja podpisała już 1900 umów na łączną kwotę ponad 6 mld zł.

 

Zmiany w ramach grupy PFR

 

- To jest naprawdę duża inwestycja w firmy i duża inwestycja w gospodarkę. W tym roku planujemy podpisać dodatkowo 1000 umów na 3 mld zł. Więc skala naszej podstawowej działalności jest naprawdę duża - mówiła.

 

Zastępca prezesa PARP Nina Dobrzyńska dodała, że celem agencji jest rozpoznawanie i jak najszybsze wypełnianie luk w ofercie instytucji otoczenia biznesu. - Chcemy stać się taką naczelną instytucją otoczenia biznesu na poziomie kraju, taką do której przedsiębiorcy będą mogli realnie się zwrócić, a nie tylko rozmawiać z nami - tak jak to często do tej pory było - za pomocą maila, czy za pomocą generatora wniosków. Chcemy stać się realnym partnerem w rozmowach - powiedziała.

 

Dyrektor departamentu wsparcia przedsiębiorczości w PARP Michał Polański tłumaczył, że w ramach CR MŚP będą wszystkie instrumenty wsparcia, które nie są bezpośrednio związane z finansowaniem. Wskazał przede wszystkim na wiedzę potrzebną do prowadzenia działalności gospodarczej - zarówno prostą, jak i bardziej skomplikowaną, związaną z wdrażaniem nowych technologii, czy zarządzaniem firmą. Polański zaznaczył przy tym, że zmiany w ramach grupy PFR mają na celu m.in. to, aby instytucje działające pod szyldem funduszu nie konkurowały ze sobą i nie oferowały takich samych produktów.

 

PAP

nro/
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze

Przeczytaj koniecznie