Polscy pracownicy są najbardziej produktywni w całej UE. Nadal lojalni, ale zestresowani
W ramach badania "Okiem europejskich pracowników 2018" przepytano 10 tys. pracowników z Europy, w tym 1300 z Polski. Okazało się, że jedna czwarta z nich obwinia o brak sukcesów swoich managerów - bardziej niż niewydajne systemy i procesy (20 proc.) oraz braki kadrowe (15 proc.). Na tle innych krajów UE Polska wypada najlepiej - zaledwie 6 proc. badanych ma problem z wydajnością w pracy.
Z raportu The Workforce View in Europe in 2018 ("Okiem europejskich pracowników 2018") przygotowanego przez firmę ADP wnika, że europejski rynek pracy jest coraz bardziej pozytywny. Ponad 3/4 pracowników ma optymistyczne podejście do przyszłości pracy.
30 proc. pracowników czuje się dyskryminowanych
Nie oznacza to jednak, że nie mają zupełnie żadnych obaw. Co trzeci z badanych czuł się dyskryminowany w pracy. Tyle samo osób obawiało się, że ich praca zostanie w przyszłości zautomatyzowana.
Z badania wynika jednoznacznie, że pracownicy są nadal lojalni oczekując, że pozostaną u swoich pracodawców średnio ponad cztery lata. Jednocześnie 30 proc. odczuwa taki poziom stresu, że rozważają znalezienie nowej pracy.
"Nieefektywne zarządzanie znacząco zmniejsza produktywność pracowników"
- Produktywność ma decydujące znaczenie dla sukcesu organizacyjnego i finansowego, dlatego maksymalizacja wydajności musi znajdować się na szczycie listy priorytetów pracodawców. Pomiar i poprawa poziomu produktywności mogą być niezwykle trudne, jednak wnioski pozwolą ustalić najważniejsze czynniki sukcesu. Nieefektywne zarządzanie znacząco zmniejsza produktywność pracowników, nie wspominając o motywacji i zaangażowaniu, dlatego inwestycja w szkolenie managerów ma tutaj kluczowe znaczenie. Procesy, systemy i technologia również muszą być regularnie aktualizowane i dostosowane do potrzeb, z położeniem nacisku na wkład decydujących pracowników, aby upewnić się, że pomagają im one w pracy - komentuje Magdalena Dacka, HR Business Partner w ADP.
Według wyników badań z najpoważniejszymi problemami z produktywnością zmagają się pracownicy z sektora produkcyjnego.
Ponad 36 proc. z nich obwinia o to złe zarządzanie, na drugim miejscu natomiast wskazują mało efektywne systemy i procesy. Zaraz za sektorem produkcyjnym problem z wydajnością doskwiera również zatrudnionym w sektorze sztuki i kultury.
Najmniej problemów z produktywnością w małych firmach
Skrajne opinie o wydajności pracy pojawiają się pomiędzy pracownikami małych organizacji (1-9 pracowników) a tymi zatrudniającymi ponad 100 pracowników i więcej. Najmniej problemów z produktywnością oraz kadrą zarządzającą mają osoby zatrudnione w małych firmach - tak zadeklarowało kolejno 28 proc. i 16 proc. pracowników, podczas gdy w większych firmach wyniki te wyniosły 19 proc. i 27 proc.
Czynniki mające negatywny wpływ na produktywność znacząco różnią się również w zależności od wieku; na osoby powyżej 55. roku życia niekorzystnie wpływa złe zarządzanie (około 35 proc.), a z kolei osobom w wieku 25-34 lat bardziej przeszkadzają nieefektywne systemy i procesy (22 proc.), zbyt wolny sprzęt do pracy (15 proc.) oraz zbyt mały zespół (14 proc.).
Najmniej problemów z produktywnością w pracy widzą osoby w przedziale wiekowym 45 - 54 oraz powyżej 55. roku.
Media społecznościowe rozpraszają Millenialsów
Pomimo powszechnych doniesień o niekorzystnym wpływie mediów społecznościowych i technologii osobistych na wydajność, tylko 6 proc. europejskich pracowników wskazało strony internetowe, takie jak Facebook, jako barierę dla wydajności, a zaledwie 5 proc. stwierdziło, że ich prywatny telefon był zbyt rozpraszający. Jednak liczba ta wzrasta do 16 proc. wśród pokolenia Millenialsów (16-24-latków).
Na drugim końcu skali znajdują się starsi pracownicy, którzy twierdzą, że nie są rozproszeni niczym w miejscu pracy (37 proc.).
Dla pracowników w Polsce media społecznościowe nie stanowią aż tak dużego utrudnienia w wydajności pracy, jak dla kolegów z innych krajów europejskich. Na ten problem narzeka niecałe 5 proc. z nich. Również najmłodsi polscy pracownicy wypadają w badaniu dużo lepiej, ponieważ tylko 8 proc. osób w wieku 16-24 rozprasza się w pracy korzystając z mediów społecznościowych.
Zdobywanie wiedzy - wartość dodana mediów społecznościowych
- Media społecznościowe mają dziś kluczowe znaczenie w zdobywaniu informacji o świecie oraz w komunikacji międzyludzkiej. Nie dziwi więc fakt, że korzystamy z nich w trakcie pracy. W wielu organizacjach wykorzystuje się takie kanały do komunikacji wewnętrznej. Z jednej strony możemy to zjawisko uznać za zagrożenie dla wydajności w pracy. W końcu czas spędzony na Facebook nie jest czasem poświęconym zadaniom zawodowym. Jednak jak wykazują nasze badania oraz trendy rynkowe, pracownicy uważają, że korzystanie z prywatnego telefonu czy social media nie obniża ich produktywności. Wręcz przeciwnie, wykonują więcej działań jednocześnie, lepiej organizują sobie czas pracy - dodaje Dacka.
Autorzy raportu zwracają uwagę, że wartością dodaną związaną z wykorzystywaniem mediów społecznościowych przez pracowników jest także nieustanne zdobywanie wiedzy nie tylko tej w zakresie obejmowanego stanowiska, ale także ogólnej, która jest niezbędna do rozwoju kompetencji interpersonalnych.
poslatnews.pl
Komentarze