"Nie jesteś sama". Ruszyła kampania, która ma zmienić negatywne postrzeganie aborcji

Polska
"Nie jesteś sama". Ruszyła kampania, która ma zmienić negatywne postrzeganie aborcji
Facebook/Aborcyjny Dream Team on Tour

W największych miastach Polski zawisły billboardy kampanii "Nie jesteś sama". Mają być wyrazem solidarności z kobietami, które usunęły ciążę. Mają również przyczynić się do dyskusji na temat aborcji. "Zachęcamy bardzo, żeby nie wstydzić się doświadczenia aborcji i okazywać sobie wsparcie i solidarność" - napisały organizatorki akcji .

Billboardy pojawiły się 1 lutego w Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu i Katowicach. Niewykluczone, że w przyszłości pojawią się jeszcze w innych polskich miastach.

 

Kampanię zorganizowały aktywistki z grup "Aborcyjny Dream Team on tour" oraz "Kobiety W Sieci - aborcja po polsku". Organizatorki poinformowały, że zdecydowały się na taki krok, bo miały dość "krwawych billboardów i oskarżania kobiet o mordowanie dzieci".

 

"Ta akcja to nie tylko odpowiedź na krwawe, kłamliwe i szokujące billboardy organizacji anti - choice. To przede wszystkim sygnał solidarności ze wszystkimi kobietami, które przerwały lub kiedyś przerwą ciążę" - wyjaśniają organizatorki akcji.

 

"Chcemy pozytywnego i prawdziwego przekazu!"

 

"Dość mówieniu o nas bez nas. Dość fałszowania naszych doświadczeń. Dość mówienia nieprawdy i manipulacji. Dość szokowania nas i naszych bliskich. Dość udawania, że aborcja to marginalne zjawisko" - tłumaczą.  

 

"Aborcja jest indywidualną decyzją, a nie deklaracją polityczną. Chcemy pozytywnego i prawdziwego przekazu! Chcemy otwartego rozmawiania na temat doświadczania aborcji. Chcemy akceptacji dla samodzielnych decyzji kobiet. Chcemy czuć to, co czujemy i mówić to, co myślimy" - dodają.

 

Organizatorki akcji, powołując się na badania "Doświadczenia aborcyjne kobiet" CBOS z 2013 roku, przekonują, że "statystycznie 1 na 3 kobiety ma doświadczenie aborcji".

 

"Z powodu obawy przed krytyką i odrzuceniem milczymy na temat tych doświadczeń. Mówienie o doświadczeniu aborcji jest kluczowe, żeby wreszcie zmienić język i sposób narracji" - informują inicjatorki akcji.  

 

Zbiórka pieniędzy w internecie

 

"Chcemy rozpocząć publiczną debatę, której centralnym punktem jest pokazanie aborcji jako powszechnego doświadczenia. Aborcyjne billboardy #NieJesteśSama to symboliczne zapełnienie przestrzeni prawdą na temat przerywania ciąży. Wierzymy, że w ten sposób jesteśmy w stanie zmieniać negatywne przekonania o aborcji!" - wyjaśniają.

 

Billboardy finansowane są ze zbiórki przeprowadzonej w internecie. Przez trzy tygodnie trwania zbiorki, organizatorkom udało się zebrać ponad 23 tysiące złotych. Kwota ta została następnie w całości przeznaczona na na produkcję billboardów i wynajem przestrzeni.

 

polsatnews.pl

dk/paw/
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze

Przeczytaj koniecznie