Ile jest bawełny w bawełnie - sprawdziła Inspekcja Handlowa. Jest źle. Nieprawda na metkach
Pogarsza się jakość i oznakowanie sprzedawanych ubrań - to wnioski z kontroli, które Inspekcja Handlowa przeprowadziła w całej Polsce. Sprawdziła 361 przedsiębiorców: producentów, importerów, firm sprowadzających towar z UE, hurtownie i sklepy. Kontrolerzy zbadali 2135 partii odzieży dla dzieci i dorosłych oraz obrusów i ścierek. W 34 proc. partii wykryli nieprawidłowości.
Odzież i inne produkty do kontroli typowano losowo lub na podstawie wcześniejszych nieprawidłowości.
Zakwestionowano co trzeci badany materiał. Wśród nieprawidłowości wskazano m.in. nieprawdziwe informacje na metkach, np. o wymiarach, użytych materiałach czy właściwościach.
Uchybień było znacznie więcej niż rok wcześniej, gdy inspektorzy zakwestionowali 26,5 proc. badanych ubrań i innych wyrobów.
Bluza miała być z bawełny, a była w połowie z poliestru
Wśród przykładów Inspekcja Handlowa wskazała na sprzedawcę, który zapewniał na etykiecie, że bluza uszyta jest w 100 proc. z bawełny.
Badania laboratoryjne wykazały natomiast, że bawełny jest w niej niewiele ponad 50 proc., reszta to poliester.
W innym przypadku koszula męska, która miała być wykonana w 65 proc. z bawełny, a w 35 proc. z poliestru. Było dokładnie odwrotnie.
Plamoodporne obrusy z nieusuwalnymi plamami
Z obrusów sprzedawanych jako plamoodporne po praniu nie znikały zabrudzenia. Tak było w przypadku 25 partii ze zbadanych 34.
Najwięcej - ponad połowę - nieprawidłowości kontrolerzy znaleźli w produktach sprowadzonych spoza UE.
Większość przedsiębiorców dobrowolnie zastosowała się do zaleceń. Inspektorzy nałożyli 7 mandatów karnych, przedstawili 26 żądań usunięcia nieprawidłowości i wysłali 212 wystąpień pokontrolnych do dostawców.
Kontrolerzy zalecają przy zakupie ubrania:
Bezpieczeństwo. Sprawdź, czy dziecięca bluza nie ma sznurka przy kapturze. Stwarza to ryzyko uduszenia. Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej ubranka dla dzieci do 7 lat nie powinny mieć żadnych sznurków lub troczków przy szyi, a dla starszych – takie elementy muszą być nierozciągliwe i krótsze niż 7,5 cm.
Skład surowcowy. To ważne szczególnie dla alergików.
Wygląd. Upewnij się, że ubranie nie ma widocznych wad, np. zaciągnięć, przebarwień. Dzięki temu unikniesz problemów z reklamacją.
Rozmiar. Przymierz ubranie, bo producenci stosują różną numerację. Zwrot lub wymiana za ciasnej bluzki to dobra wola sklepu.
Etykiety i wywieszki. Powinny zawierać skład surowcowy, cenę oraz informacje o przedsiębiorcy, który odpowiada za jakość. Dodatkowo może być na nich podany sposób konserwacji oraz ostrzeżenia, np. "Uwaga! Trzymać z daleka od ognia".
Paragon. Zachowaj go. Ułatwi ewentualną reklamację, jeśli w ubraniu odkryjesz wady. Masz na nią 2 lata.
polsatnews.pl
Czytaj więcej
Komentarze