1,2 mln zł dla byłych spindoktorów PiS za kampanię "Sprawiedliwe sądy"
Założona przez byłych specjalistów od wizerunku związanych z PiS spółka Solvere za realizację kampanii "Sprawiedliwe sądy" miała dostać prawie 1,2 mln zł - poinformował onet.pl. Jednak wcześniej wiceprezes Polskiej Fundacji Narodowej odpowiedzialnej za całą kampanię informował, że ta kwota wyniesie tylko 240 tys. zł. Fundacja poinformowała, że informacje są nieścisłe i oczekuje ich sprostowania.
Około 1,2 mln zł z pieniędzy wydanych przez rząd na kampanię "Sprawiedliwe sądy" trafiło do spółki Solvere założonej przez byłych specjalistów od wizerunku PiS.
Cztery faktury na 1,2 mln zł
Portal Onet.pl ustalił, że chodzi o wystawione do września faktury na łączną kwotę 1 mln 191 tys. 347 zł i 69 gr. Pieniądze miały trafić do spółki Solvere na podstawie czterech faktur. We wrześniu Onet ujawnił, że za akcją informacyjną, która miała ocieplić stosunek Polaków do reformy sądownictwa, stoją Anna Plakwicz i Piotr Matczuk - założyli oni spółkę Solvere.
Matczuk po wygranych przez PiS wyborach do Sejmu został szefem Centrum Informacyjnego Rządu, a Plakwicz - dyrektorką departamentu obsługi medialnej CIR. Oboje odeszli ze stanowisk w maju.
Premier Beata Szydło poinformowała o utworzeniu Polskiej Fundacji Narodowej z budżetem około 100 mln zł latem zeszłego roku. Celem fundacji miało być budowanie polskiej marki.
A na jej działalność co roku złożyły się wpłaty z 17 państwowych spółek: Enea, Energa, PGE, Grupa Azoty, Lotos, Tauron, PKN Orlen, PGNiG, PZU, PKO BP, GPW, KGHM, Totalizator Sportowy, Polska Grupa Zbrojeniowa, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych, Polskie Koleje Państwowe i Polski Holding Nieruchomości. Firmy te przeznaczają na ten cel kilkumilionowe kwoty co roku.
Podatnik płaci za kampanię PiS
Według ustaleń portalu onet.pl Polska Fundacja Narodowa miała z tych właśnie pieniędzy przeznaczyć na realizację kampanii wizerunkowej PiS 19 mln 817 tys. 760 zł. Miały się na tę kwotę składać m.in.: badania socjologiczne za 233 tys. 700 zł, kampania outdoorowa za 1 mln 476 tys. zł, kampania telewizyjna za 4,3 mln zł, reklama internetowa za niemal 3,7 mln zł, kampania searchowa (1 mln. 845 tys. zł) i działania wiralowe za 1 mln 845 tys. zł.
Ostatecznie koszty, według onet.pl, zostały ograniczone i miały wynieść około 16,5 mln zł.
Z kolei władze fundacji oficjalnie zapewniały, że koszt kampanii przekroczy nieco ponad 8 mln zł, a na konto spółki Solvere trafi w sumie tylko ok. 240 tys. zł. Mówił tak 14 września wiceprezes PFN Maciej Świrski w rozmowie z RFM FM.
Onet wystąpił do Polskiej Fundacji Narodowej z pytaniami o wydatki poniesione na kampanię "Sprawiedliwe sądy", które do chwili publikacji pozostały - według portalu - bez odpowiedzi. Sprawozdanie finansowe fundacji nie jest dostępne.
Także spółka Solvere sp. z o.o. nie odpowiedziała na pytania onet.pl.
Fundacja: wydano nie więcej niż 9 mln
Wydatki na projekt "Sądy" w ramach programu "Sprawiedliwość" do wtorku wyniosły nie więcej niż 9 mln zł - podało biuro komunikacji Polskiej Fundacji Narodowej. Według fundacji artykuł w onet.pl powstał w oparciu o kwoty planowane, ale faktycznie później nie wydatkowane.
"Tekst (...) został napisany w oparciu o dokument prezentowany na posiedzeniu Rady Fundacji przez Zarząd Polskiej Fundacji Narodowej w dniu 22 września 2017 r. W dokumencie tym przedstawiono kwoty planowane wg. kosztorysu z 20 września 2017 r., a faktycznie później nie wydatkowane" - poinformowano.
Fundacja zarzuciła onetowi.pl, że celowo zmanipulował dane dotyczące kosztów - według fundacji połączono koszty planowane z wydatkami rzeczywiście poniesionymi. "Wydatki na projekt »Sądy« w ramach programu »Sprawiedliwość« do dnia 5 grudnia 2017 r. wyniosły nie więcej niż 9 mln zł" - napisano.
"Czytelnicy mediów, w których opublikowane zostały nieprawdziwe informacje powołujące się na artykuł w onet.pl zostali wprowadzeni w błąd. Wzywamy wszystkich do reagowania na nieprawdziwe i szkalujące informacje" - napisano w oświadczeniu.
polsatnews.pl, PAP
Czytaj więcej