Przestał w stodole kilkadziesiąt lat. Przedwojenny szczeciński kabriolet trafi wkrótce do muzeum
Zabytkowy kabriolet Stoewer Greif Junior będzie można oglądać niebawem na wystawie w muzeum w Kamieniu Pomorskim. - To jedyny taki pojazd na świecie - powiedział właściciel auta wyprodukowanego w Szczecinie w 1936 r. - Auto, jak na swój wiek, jest w bardzo dobrej kondycji. Silnik się obraca, co graniczy niemal z cudem; gdyby podłączyć akumulator prawdopodobnie odpaliłoby - dodał.
Kolekcjoner Marek Adamczak kupił auto w okolicach Warszawy. - Samochód odkryto go przypadkowo podczas wyburzania dawnych zabudowań gospodarczych - powiedział.
- Z moich informacji wynika, że wyprodukowany w 1936 r. kabriolet Stoewer Greif Junior jest obecnie jedynym egzemplarzem na świecie. Tego typu modeli powstało w szczecińskiej fabryce Stoewera bardzo niewiele - mówił.
Właściciel planuje poddać kabriolet kompleksowej renowacji. Jak zapewnił, po niej auto będzie wyglądało jakby właśnie wyszło z fabryki.
Kabriolet dla zwiedzających
Na początku grudnia kabriolet Stoewer Greif Junior będzie pokazywany na wystawie w Muzeum Historii Ziemi Kamieńskiej - powiedział w poniedziałek dyrektor placówki Grzegorz Kurka. Oprócz samego auta, pojawią się także informacje o tym konkretnym egzemplarzu i o samej fabryce, która je wyprodukowała - dodał.
Fabryka Stoewera powstała w Szczecinie połowie XIX w. i początkowo produkowała rowery, maszyny do szycia i pisania. Później zaczęto tam produkować samochody osobowe, w tym kabriolety, limuzyny, auta sportowe, dostawcze, ciężarowe, autobusy, również piętrowe omnibusy dla londyńskiej komunikacji miejskiej. Większość z nich była przeznaczona na eksport.
W 1930 r. Stoewer opracował model V5, uznany za pierwsze seryjnie produkowane niemieckie auto z napędem na przednie koła.
PAP
Czytaj więcej