RPD znów interweniuje ws. nadmiaru prac domowych zadawanych uczniom. Proponuje zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka ponownie pisze do minister edukacji w sprawie nadmiaru prac domowych zadawanych uczniom. Marek Michalak podkreśla, że "dzieci i młodzież mają ograniczoną możliwość aktywnego uczestniczenia w życiu rodzinnym". Proponuje szefowej resortu utworzenie zespołu ekspertów, który podjąłby próbę rozwiązania problemu.
To już drugie pismo rzecznika do Anny Zalewskiej w tej sprawie. W poprzednim także informował, że do jego biura zgłaszają się dzieci i ich rodzice ze skargami na nadmiar zadawanych prac domowych.
"Prawo dziecka do czasu wolnego"
Michalak podkreśla, że odpowiedzi od resortu, jakie otrzymał na poprzednie wystąpienie, nie wyczerpują tematu.
- Nie ustosunkowano się do zagadnienia nadmiernej ingerencji szkoły w sferę życia prywatnego uczniów i ich rodzin oraz naruszania przepisu art. 31 Konwencji o prawach dziecka – zaznacza Marek Michalak.
Przypomina, że zgodnie z przywołanym artykułem Polska uznaje m.in. "prawo dziecka do wypoczynku i czasu wolnego, do uczestniczenia w zabawach i zajęciach rekreacyjnych (...), a także zobowiązuje się do przestrzegania i popierania prawa dziecka do wszechstronnego uczestnictwa w życiu kulturalnym i artystycznym oraz do sprzyjania i tworzenia właściwych i równych sposobności dla działalności kulturalnej, artystycznej, rekreacyjnej oraz w zakresie wykorzystania czasu wolnego".
"Samodzielna praca – tak, ale potrzeba zmian"
- Ilość zadawanych prac domowych niejednokrotnie powoduje, że uczniowie mają ograniczoną możliwość aktywnego uczestniczenia w życiu rodzinnym, a także wywiązywania się z obowiązków domowych, które również odgrywają istotną funkcję wychowawczą – podkreśla Marek Michalak.
Jednocześnie dodaje, że zgadza się z MEN, iż w późniejszym etapie edukacji wskazane jest rozwijanie samodzielnej pracy ucznia.
- Trzeba jednak wprowadzenić zmiany w praktyce szkolnej – położyć większy nacisk na zadania w formie projektów, których celem będzie utrwalanie i wykorzystywanie zdobytej wiedzy w sposób praktyczny – dodaje Marek Michalak. Podkreśla też, że niezbędna jest indywidualizacja pracy z uczniem.
RPD Proponuje też szefowej MEN powołanie zespołu, z udziałem ekspertów z zakresu pedagogiki i psychologii dziecięcej, którego celem będzie "opracowanie minimalnych standardów w zakresie zadawania uczniom prac domowych".
polsatnews.pl
Czytaj więcej
Komentarze