Kościerzyna ma obwodnicę. 8 kilometrów dwupasmówki po 40 latach czekania

Biznes
Kościerzyna ma obwodnicę. 8 kilometrów dwupasmówki po 40 latach czekania
PAP/Adam Warżawa
Pierwsze samochody jadą obwodnicą Kościerzyny. 8-kilometrową obwodnicę miasta otwarto dla ruchu samochodowego w niedzielę. Budowa trwała dwa lata. Inwestycja kosztowała ok. 230 mln zł. Arteria omija 20-tysięczne, kaszubskie miasto od południa.

Obwodnicę Kościerzyny (Pomorskie) o długości 7,6 km otwarto w niedzielę dla ruchu samochodowego. Budowa trwała dwa lata i kosztowała ok. 230 mln zł. Trasa pomoże wyprowadzić ruch tranzytowy z zatłoczonego centrum miasta. Arteria omija ponad 20-tysięczne kaszubskie miasto od południa.

- To wielki dzień dla Kościerzyny, ale też i dla Pomorza. Oddajemy do użytku w terminie kolejną inwestycję drogową. Mamy nową drogę, wokół której, mam nadzieję, powstaną też nowe tereny inwestycyjne - powiedział podczas uroczystości otwarcia drogi wiceminister infrastruktury i budownictwa Kazimierz Smoliński.

 

Będą kolejne inwestycje

 

- To jedna z wielu inwestycji, które są i będą realizowane na Pomorzu, w tym też kolejowych. Myślę, że Kościerzyna w najbliższym czasie doczeka się rewitalizacji, a właściwie budowy nowej trasy kolejowej - dodał Smoliński.

 

Burmistrz Kościerzyny Michał Majewski powiedział dziennikarzom, że o budowie obwodnicy wokół miasta mówiło się już w latach 70. ubiegłego wieku.

 

- Długo więc czekaliśmy na tę drogę, ale w końcu się doczekaliśmy. To największa inwestycja w historii miasta. Mam nadzieję, że obwodnica wyprowadzi transport ciężki z centrum Kościerzyny - wszystkie samochody, które mają 16-18 metrów będą mogły wyjechać poza miasto i będzie to bardzo duże udogodnienie dla mieszkańców - powiedział Michał Majewski.

 

- Miasto jest mocno zakorkowane - całe dostawy kruszywa, żwirów z okolicznych żwirowni od strony Bytowa i Chojnic muszą przejechać przez miasto. Do tej pory była tylko jedna droga w kierunku Żukowa - wyjaśnił burmistrz.

 

Mniejsze korki, więcej inwestycji

 

Podkreślił, że nowa arteria nie tylko zmniejszy korki w mieście, ale też da szansę na rozwój gospodarczy miejscowości.

 

- Z myślą o tym, w tym samym czasie budujemy drogę w trójkącie przemysłowym, gdzie mamy ponad 30 ha gruntów typowo przeznaczonych pod inwestycje - będzie ona wychodziła na jednym z węzłów obwodnicy - wytłumaczył.

 

Smoliński mówił o kolejnych planowanych inwestycjach w Pomorskiem.

 

- Myślę, że w najbliższych dwóch tygodniach zostaną otwarte oferty na budowę Trasy Kaszubskiej. Oczywiście czekamy na obwodnicę metropolitalną. Jest też wiele dróg jeszcze innych do remontu, w zeszłym tygodniu np. została podpisana umowa na remont drogi nr 22 na terenie powiatu starogardzkiego - wymienił.

 

Cztery węzły wokół miasta

 

Na obwodnicy, zbudowanej o przekroju pasów 2+1, powstały cztery węzły drogowe: Kościerzyna Zachód - połączenie z drogą powiatową Kościerzyna-Wdzydze, Kościerzyna Południe - skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 214, Kościerzyna Wschód - skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 221 oraz Wieżyca - skrzyżowanie z obecną drogą krajową nr 20, łączącą Stargard Szczeciński, Żukowo i Trójmiasto.

 

Obiekty na węzłach zostały tak zaprojektowane, by umożliwić, jeśli zajdzie taka potrzeba, przyszłą rozbudowę obwodnicy do przekroju 2+2.

 

W ramach inwestycji wykonano szereg urządzeń ochrony środowiska takich jak: ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt, szczelny system odprowadzenia wód opadowych, zbiorniki retencyjne i infiltracyjne. Przebudowane bądź wybudowane zostały również drogi lokalne i dojazdowe na terenie przyległym do nowej arterii.

 

Inwestorem trasy jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

 

Droga, którą wykonała firma Strabag, kosztowała ok. 230 mln zł, z czego ponad 148,3 mln zł stanowiła dotacja z Unii Europejskiej.

 

PAP

hlk/
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze

Przeczytaj koniecznie