"Panny do wszystkiego" na paradzie lokomotyw w Wolsztynie
10 zabytkowych lokomotyw z Polski, Niemiec i Czech jechało w sobotę w XXIV Paradzie Parowozów w Wolsztynie (woj. wielkopolskie). Parowozownia Wolsztyn, ostatnia czynna na świecie, obchodzi w tym roku jubileusz 110-lecia istnienia. Od 15 maja wracają regularne przewozy pasażerskie do Wolsztyna. Z Wolsztyna do Leszna będzie jeździło 2 pary pociągów od poniedziałku do piątku, a w soboty do Poznania.
Historia Parowozowni Wolsztyn sięga 1907 r. kiedy to rozpoczęto jej budowę na terenie 3 tys. m. kw. Posiada obrotnicę pruskiej konstrukcji Wischer-Stargard z 1907 r. oraz zabytkową wieżę wodną z pojemnikiem o pojemności 100 m sześc.
Dumą wolsztyńskich kolejarzy jest "Piękna Helena", polski parowóz Pm36-2 z 1937 r. zbudowany przed wojną do prowadzenia lekkich pociągów ekspresowych i rozwijający prędkość do 130 km/godz. Ogółem w wolsztyńskiej parowozowni znajduje się 30 parowozów oraz 19 historycznych wagonów.
Parowóz Ok1-359 nieprzerwanie w eksploatacji
Swój jubileusz 100-lecia obchodzić będzie w weekend w Wolsztynie także parowóz produkcji niemieckiej z 1917 r. - Ok1-359. Pojazdy tej serii uznawano za "najdoskonalsze konstrukcje pruskiej szkoły budowy parowozów”, a przez maszynistów nazywane były "pannami do wszystkiego", ponieważ mogły być wykorzystywane zarówno w ruchu osobowym, jak i kursach pośpiesznych. Ok1-359 jest najstarszym parowozem w Polsce będącym nieprzerwanie w eksploatacji. Pojazd wykorzystywany był także w produkcjach filmowych, w tym w "Pianiście" Romana Polańskiego.
W sobotę w Wolsztynie, w ostatniej czynnej parowozowni na świecie, odbędzie się XXIV Parada Parowozów. W trakcie widowiska zaprezentowanych zostanie dziesięć parowozów: dwa ze zbiorów wolsztyńskiej parowozowni: Pt47-65 i OI49-59, a także OKz32-2 i TKt48-191 ze skansenu PKP Cargo S.A. z Chabówki, TKt48-18 z Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku, i TKh05353 z wrocławskiego Klubu Sympatyków Kolei. Na paradzie pojawią się też parowozy z Czech i z Niemiec, w tym 18 201, czyli najszybszy obecnie eksploatowany parowóz na świecie.
"Światło, Para, Dźwięk"
Podczas parady parowozy będą jeździły w różnych układach, zaprezentują się m.in. w przejeździe indywidualnym i przejeździe w parach. W pokazie finałowym natomiast, wszystkie parowozy jechały połączone razem. Wieczorem natomiast zaplanowano widowisko "Światło, Para, Dźwięk".
Parada Parowozów, jak podkreślają organizatorzy, jest największym w Europie spotkaniem miłośników kolei. Co roku do Wolsztyna przyjeżdża ok. 20 tys. miłośników kolei i turystów nie tylko z Europy, ale także m.in. Japonii, Australii i Stanów Zjednoczonych.
Organizatorem tegorocznej parady jest po raz pierwszy utworzona w sierpniu 2016 r. Parowozownia Wolsztyn - instytucja kultury samorządu województwa wielkopolskiego, powołana przez: województwo wielkopolskie, gminę Wolsztyn, powiat wolsztyński oraz spółkę PKP Cargo S.A.
Wolsztyn od maja znowu "pod parą"
- PKP Cargo przekazało cały majątek parowozowni Wolsztyn darowizną do instytucji kultury parowozowni Wolsztyn. Województwo wielkopolskie zobowiązało się do zamawiania przewozów. Od 15 maja wracają regularne przewozy pasażerskie do Wolsztyna. Z Wolsztyna do Leszna będzie jeździło 2 pary pociągów od poniedziałku do piątku, a w soboty do Poznania również dwie pary - powiedział Polsat News dyrektor Parowozowni Wolsztyn Andrzej Jabłoński.
PAP, polsatnews.pl
Komentarze