Miliardy na ciastka. Polacy, a zwłaszcza Polki chętnie je kupują

Biznes
Miliardy na ciastka. Polacy, a zwłaszcza Polki chętnie je kupują
pixabay/Unsplash/Public Domain/

Rocznie Polacy kupują ok. 145 mln kg ciastek za ok. 2,6 mld zł. Oznacza to, że średnio zjadają co roku ok. 3,8 kg tych słodyczy - wynika z raportu firmy doradczej PwC. Dla porównania mieszkańcy Wielkiej Brytanii konsumują ich średnio 13,6 kg rocznie, Włoch - 10,5 kg.

 Jak wynika z raportu "Rynek ciastek w Polsce" statystyczny Polak zjadł kupując ciastka kierujemy się przede wszystkim smakiem (41 proc. badanych) i jakością (22 proc.), zdecydowanie mniej ceną oraz rodzajem produktu (po 17 proc.).

 

Autorzy raportu zauważają, że w porównaniu do innych krajów regionu Europy Środkowo-Wschodniej poziom konsumpcji ciastek w Polsce jest dość niski. W Czechach i Słowacji wyniósł średnio 5,5 kg na osobę, a na Węgrzech 4,7 kg. To jednak i tak znacznie mniej niż np. w Wielkiej Brytanii, liderze zestawienia (13,6 kg na osobę) czy we Włoszech (10,5 kg), Francji (7,6 kg), i Niemczech (5,0 kg).

 

Spożycie ciastek będzie rosło

 

- Zgodnie z naszą prognozą konsumpcja ciastek w kolejnych latach będzie rosła w tempie 1,8 proc. osiągając w 2020 r. poziom 4,1 kg na osobę - ekspert PwC Grzegorz Łaptaś.

 

Autorzy raportu podkreślają, że w nadchodzących latach będzie się zmieniał model konsumpcji ciastek. Regularne ich spożywanie oraz zastępowanie nimi niektórych posiłków, np. śniadań (ciastka z błonnikiem, ziarnami zbóż) będzie coraz popularniejsze.

 

Według PwC Polacy traktują ciastka jak przekąskę, którą można się podzielić z rodziną, znajomymi lub gośćmi. "Dla 60 proc. konsumentów dom jest głównym miejscem spożywania ciastek, dlatego większe, rodzinne opakowania nadal będą odgrywać istotną rolę na rynku" - napisano e raporcie. Natomiast co piaty Polak je ciastka w pracy.

 

Kobiety częściej niż mężczyźni sięgają po ciastka

 

Podkreślono, że kobiety jedzą więcej ciastek niż mężczyźni, stanowią bowiem 60 proc. konsumentów.

 

W raporcie wskazano, że ciastka markowe są największą kategorią na rynku (68 mln kg), drugie miejsce zajmują odnotowujące szybki wzrost marki własne sklepów i cukierni (64,2 mln kg). Spadek odnotowują zaś ciastka sprzedawane luzem (ok. 13,2 mln kg).

 

Zdaniem autorów raportu marki własne będą prawdopodobnie rozwijać się szybko. Wzrost już jest napędzany przez m.in. rosnącą obecność produktów marek własnych w dyskontach.

 

Podkreślono, że rynek ciastek w Polsce jest stosunkowo rozdrobniony, mimo że udział mniejszych podmiotów maleje i można spodziewać się konsolidacji.

 

PAP, polsatnews.pl

ptw/
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze

Przeczytaj koniecznie