Grycan kontra Lidl. Gorąca wojna o lody
W siedmiu centrach dystrybucyjnych Lidla komornik zajął 46 tys. opakowań lodów "Ballino" - marki własnej tej sieci handlowej. Wcześniej sąd uznał, że wygląd opakowania jest łudząco podobny do opakowań lodów marki należącej do rodziny Grycanów. "Nikt nie może zmonopolizować takich oznaczeń jak gałka lodów" - stwierdził Lidl w oświadczeniu, ale sporny produkt jest już wycofywany ze sklepów.
Spółka Lodziarnie Firmowe należaca do firmy Grycan złożyła wniosek do sądu w związku z wprowadzeniem do sprzedaży przez sieć Lidl pod koniec ubiegłego roku znaczących ilości lodów marki własnej "Ballino", które - według polskiej firmy "formą opakowania i szatą graficzną wykazują bardzo duże podobieństwo z lodami marki Grycan w opakowaniach 500 ml" .
Spółka tłumaczy, że wielokrotne próby bezpośredniego kontaktu z siecią handlową w celu omówienia tej kwestii okazały się bezskuteczne.
Według przedstawicieli Grycana lody Lidla "Ballino" pojawiły się w sklepach tej sieci "w opakowaniach 500 ml, do złudzenia przypominających nasze produkty i ustawionych dokładnie w tych samych miejscach, w których do tej pory, podczas wspólnych akcji stały lody marki Grycan".
Zarzut nieuczciwej konkurencji
- Podstawą podjęcia działań prawnych wobec sieci Lidl jest nasze głębokie przekonanie, że doszło do popełnienia czynów nieuczciwej konkurencji na szkodę właściciela marki Grycan-Lody od pokoleń - tłumaczy Joanna Piotrowska, radca prawny reprezentujący spółkę.
- Nie mamy nic przeciwko zdrowej konkurencji handlowej, ale domagamy się uczciwego znakowania produktów, które nie będzie wprowadzało konsumentów w błąd i przenosiło na markę Grycan doświadczeń zakupowych związanych z produktem, z którym nie mamy nic wspólnego - powiedział Marcin Snopkowski, dyrektor spółki Lodziarnie Firmowe.
Przedstawiciele Grycana zwracają też uwagę, że ich lody są bezglutenowe, a jednocześnie podkreślają, iż "konsekwencje zdrowotne dla kogoś, kto nieświadomie kupił lody "Ballino", które mogą zawierać gluten, mogą być poważne".
Lidl wycofuje swoje lody i odpiera zarzuty
Lidl zobowiązał się wycofać lody Ballino ze wszystkich swoich 600 sklepów w Polsce.
"Nikt nie może zmonopolizować takich oznaczeń jak gałka lodów i każdy może je stosować na opakowaniach swoich produktów. (…)Marka Ballino od lat jest znana klientom, którzy wiedzą, że jest ona marką własną sieci Lidl" - tłumaczy sieć handlowa w swoim oświadczeniu.
Sieć skarży się też, że nie zostało jej doręczone postanowienie sądu stanowiące podstawę działań komornika.
"Nie było też możliwe uzyskanie do niego natychmiastowego wglądu w Sądzie. Nie znamy motywów, jakimi kierował się Sąd Okręgowy w Warszawie uwzględniając w części wniosek Lodziarnie Firmowe. Zwracamy uwagę, że postanowienie sądu zostało wydane bez umożliwienia nam przedstawienia argumentów, a nawet bez poinformowania nas, że takie postępowanie się toczy" - stwierdził Lidl.
"Pragniemy podkreślić, że jesteśmy otwarci na dialog, działamy zgodnie z dobrymi praktykami biznesowymi i liczymy na jak najszybsze rozwiązanie sprawy. Aktualnie lody będące przedmiotem zaistniałej sytuacji nie są dostępne w sprzedaży" – poinformowała sieć handlowa.
Opakowanie lodów Lidla było o ok. 2 zł tańsze niż Grycana.
polsatnews.pl; fot. Grycan/mat. prasowe
Czytaj więcej
Komentarze