Dobre wyniki Lotniska Chopina. Rośnie liczba pasażerów na europejskich lotniskach
Warszawskie Lotnisko Chopina odnotowało w 2016 roku 14,5 proc. wzrost podróżnych. Wszystkie europejskie porty lotnicze obsłużyły natomiast rekordowe 2 mld pasażerów - wynika z najnowszego raportu Europejskiej Rady Lotnisk (ACI Europe). To o 5,1 proc. więcej niż w 2015 roku.
Europejskie porty lotnicze obsłużyły w 2016 roku rekordowe 2 mld pasażerów - wynika z najnowszego raportu Europejskiej Rady Lotnisk (ACI Europe). To o 5,1 proc. więcej niż w 2015 roku. Warszawskie Lotnisko Chopina odnotowało 14,5 proc. wzrost podróżnych.
"Europejskie lotniska obsłużyły 2 miliardy pasażerów w ubiegłym roku. To absolutny rekord. Choć geopolityka i terroryzm w szczególności odgrywały coraz większą rolę w kształtowaniu losów wielu lotnisk, to jednak od 3 lat odnotowujemy 5 proc. wzrost liczby odsługiwanych pasażerów" - powiedział cytowany w komunikacie dyrektor generalny ACI Europe Olivier Jankovec. Dodał, że tak dobre wyniki są skutkiem głównie coraz lepszej sytuacji gospodarczej oraz niskich cen ropy.
Wzrost pasażerów na lotniskach Unii Europejskiej
Z raportu wynika, że imponujące wzrosty w obsłudze pasażerów - mimo zamachów terrorystycznych w Belgii i Francji - odnotowały lotniska Unii Europejskiej. Obsłużyły one o 6,7 proc. więcej podróżnych niż w 2015 roku. Porty znajdujące się poza UE w porównaniu z 2015 rokiem odnotowały 0,9 proc. spadek. Spowodowane to było mniejszym ruchem na tureckich lotniskach (-6,6 proc.) na skutek terroryzmu i niestabilności politycznej. Mimo stopniowej poprawy po okresie wakacyjnym, słaby pozostał ruch pasażerski na rosyjskich lotniskach. Tymczasem porty w Islandii, Izraelu i na Ukrainie odnotowały bardzo dynamiczny rozwój.
Na tle europejskich lotnisk, dobre dane odnotowało warszawskie Lotnisko Chopina, które w ubiegłym roku obsłużyło 12,84 mln pasażerów, co daje 14,5 proc. wzrost wobec 2015 roku. Stołeczny port - wśród lotnisk, które rocznie obsługują od 10 do 25 mln pasażerów - znalazł się na czwartym miejscu. W pierwszej trójce znalazły się Alicante (16,8 proc. wzrost wobec 2015 roku,) Malaga (15,8 proc.) i Kolonia/Bonn (15,2 proc.). Za Warszawą uplasowało się Birmingham (14.3 proc. wzrost).
W gronie największych lotnisk, zwanych hubami (obsługujących ponad 25 milionów pasażerów rocznie) w pierwszej piątce znalazły się lotniska w: Dublinie (11,5 proc. wzrost wobec 2016 r.), Barcelonie (+ 11,2 proc.), Amsterdamie (+ 9,2 proc.), Kopenhadze (+ 9,1 proc.) i Madrycie (+ 7,7 proc.).
Londyńskie Heathrow liderem
Jeśli chodzi o inne huby, to London Heathrow obsłużył w ub.r. 75,7 mln pasażerów (wzrost o 1 proc. w porównaniu z 2015 r.), Paryż-Charles de Gaulle - 65,9 mln pasażerów (wzrost o 0,3 proc.), Frankfurt - 60,7 mln osób (spadek o 0,4 proc.) i Istanbul-Ataturk - 60 mln podróżnych (spadek o 2,1 proc.)
Wśród mniejszych lotnisk, obsługujących między 5 a 10 mln pasażerów rocznie pierwsze miejsce zajął port lotniczy Berlin-Schonefeld, który w ubiegłym roku odnotował 36,7 proc. wzrost liczby obsłużonych pasażerów wobec 2015 roku. Tuż za nim uplasowała się Larnaka (+ 24,2 proc.), Faro (+ 18,6 proc.), Bukareszt (+ 18,3 proc.) i Porto (+ 16,0 proc.)
Raport wskazuje, że w ubiegłym roku to linie niskokosztowe głównie przyczyniły się do europejskiego wzrostu ruchu pasażerskiego.
Dobre dane dotyczą także ubiegłorocznego przewozu towarów cargo. W 2016 r. linie lotnicze przewiozły o 4,1 proc. więcej tego towaru niż w 2015 r. Wzrosła też liczba operacji lotniczych (startów i lądowań samolotów) - o 3,2 proc. w porównaniu z 2015 r.
"Wzrosty mogą utrzymać się w nadchodzących miesiącach"
W opinii Jankoveca wzrosty obsługiwanych pasażerów na europejskich lotniskach mogą się utrzymać także w nadchodzących miesiącach tego roku, prawdopodobnie aż do wczesnej wiosny. "Krótkoterminowym zagrożeniem są ceny ropy naftowej - według prognoz mogą one być w tym roku prawie 30 proc. powyżej średniej 2016 r" - powiedział. W jego ocenie, branża jest także narażona na ewentualne ataki terrorystyczne, zwiększającą się niestabilność polityczną, zarówno wewnątrz jak i poza Europą oraz na wydarzenia związane z Brexitem. "Zagrożenia te odzwierciedlają zestaw wschodzących mega trendów, które są obecnie wyzwaniem globalizacji i wolnego handlu - i które fundamentalnie zmieniają perspektywy długoterminowej działalności portów lotniczych"- ocenił.
Airports Council International (ACI) to globalne stowarzyszenie non-profit skupiające operatorów lotnisk. Reprezentuje ponad 1850 lotnisk w 175 krajach świata. W 2015 roku lotniska zrzeszone w organizacji obsłużyły 7,1 mld pasażerów i 105 mln ton ładunków cargo, a linie lotnicze wykonały 86 mln operacji lotniczych.
Airports Council International Europe (ACI Europe), czyli Europejska Rada Lotnisk skupia 500 lotnisk z 45 krajów. Obsługują one 90 proc. ruchu lotniczego w Europie. W 2015 roku lotniska zrzeszone w ACI Europe obsłużyły 1,9 mld pasażerów i 18,9 mln ton cargo, a linie lotnicze wykonały 22,8 mln operacji lotniczych. Siedziba organizacji jest w Brukseli. Ideą ACI Europe jest m.in. wypracowywanie wspólnych stanowisk w istotnych dla branży kwestiach.
PAP
Komentarze