10,8 mld dolarów, czyli 42 mld zł będzie wart polski rynek mediów i rozrywki w 2020 roku
Obecnie wart jest 9,2 mld dolarów (35,6 mld zł). Największy wzrost odnotują reklama internetowa i gry wideo. Suma wydatków na reklamę w internecie zrówna się z wydatkami na reklamę w telewizji - wynika z najnowszego raportu firmy doradczej PwC.
Według prognozy, wydatki na reklamę internetową wzrosną w ciągu najbliższych czterech lat o 70 proc., na gry wideo (komputerowe i na konsolach) o 35 proc., a na reklamę w telewizji o 28 proc.
"Rewolucja w sektorze rozrywki i mediów trwa na całym świecie. Trwa również w Polsce. Przeciętny realny dochód konsumenta powinien wzrosnąć w ciągu najbliższych 5 lat o ok. 15 proc., co prawdopodobnie pozwoli na jeszcze szybszy wzrost wydatków związanych z czasem wolnym" - stwierdzili autorzy raportu.
Młodzi nadadzą ton i najważniejsze będą dostarczane treści
Według opracowania, osoby w wieku poniżej 35 roku życia będą w najbliższych latach siłą napędową sektora rozrywki i mediów.
"Młodsi korzystają częściej z rozrywki i mediów niż osoby starsze, są też bardziej otwarci na cyfrowe nowinki, a także chętniej wydają na nie pieniądze. O ile media tradycyjne są wciąż ważnym elementem rynku, o tyle to właśnie segmenty elektronicznie będą się rozwijały" - wynika z opracowania.
Autorzy podkreślają też, że najważniejsza będzie treść dostarczana odbiorcom.
"Przez kilka lat wielu przedstawicielom sektora rozrywki i mediów wydawało się, że zasada »content is king« przestała być bardzo istotna, zaś kluczowe znaczenie będzie miało przede wszystkim inwestowanie w technologię i cyfrowe kanały komunikacji z odbiorcami. Dziś możemy jednak stwierdzić z całą stanowczością, że treść będzie podstawowym elementem odróżniającym od siebie również platformy elektroniczne" – zaznaczyli.
Telewizja będzie rosła w Polsce
Wydatki konsumentów na telewizję i materiały wideo do użytku domowego będą rosły, chociaż w Polsce wolniej niż światowy trend. W 2020 roku segment ten będzie wart w Polsce 2,2 mld dolarów (8,5 mld zł).
- Rynek ten jest bardzo konkurencyjny, co już obecnie skutkuje ciekawymi posunięciami obecnych na nim graczy. W styczniu 2016 roku do Polski wszedł Netflix, istotny gracz na rynku globalnym. I chociaż nie osiągnął jeszcze w Polsce dużej skali ze względu na niewielką liczbę polskojęzycznych materiałów oraz bardzo konkurencyjny rynek, w przyszłości może jednak odegrać istotną rolę – ocenia ekspert PwC Maciej Korzeniowski.
Tak jak w wielu krajach, taki i w Polsce, ciągle wyzwaniem dla branży pozostaje zjawisko piractwa - ok. 7,5 mln Polaków korzysta z nielegalnych serwisów internetowych oferujących treści wideo, co skutkuje stratami dla gospodarki rzędu 500 - 700 mln złotych rocznie.
Wydatki na reklamę w internecie mocno w górę, zyskają też gry
Zgodnie z prognozą PwC polski rynek reklamy internetowej urośnie co roku średnio o ponad 11 proc. do 1,17 mld dolarów (4,52 mld zł) w 2020 roku.
Natomiast wartość polskiego rynku gier wyniosła w 2015 roku 425 mln dolarów (1,64 mld zł) i wzrosła w stosunku do poprzedniego roku o ponad 7 proc. Zgodnie z prognozami autorów raportu w 2020 roku wyniesie ona 573 mln dolarów (2,22 mld zł).
- Spółki z sektora gier wideo muszą w umiejętny sposób gospodarować środkami finansowymi, aby z jednej strony dobrze wybierać projekty, w które należy się angażować, z drugiej natomiast, myśląc mocno o kontynuacji sukcesu, nie przeinwestować. Rynek gier wideo zna bowiem przykłady firm, które na fali osiąganych sukcesów znacząco rosły a następnie traciły swoje udziały, po tym, jak kolejne tytuły nie wywoływały już wcześniejszego zachwytu - przestrzega Beata Tylman z PwC.
polsatnews.pl; infografika: PwC
Czytaj więcej
Komentarze