Rząd chce umorzyć dług Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Skarb Państwa umorzy w przyszłym roku Funduszowi Ubezpieczeń Społecznych ponad 39 mld zł długu, który FUS miał spłacić w marcu 2017 r. - przewiduje projekt ustawy okołobudżetowej zamieszczony na stronie Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na 2017 r., czyli ustawy okołobudżetowej, jest ściśle związany z przyjętym przez rząd projektem budżetu na przyszły rok. Przewiduje on zmiany w kilku ustawach.
Projekt przewiduje wprowadzenie przepisu dotyczącego umorzenia pożyczek udzielonych Funduszowi Ubezpieczeń Społecznych przez Skarb Państwa na finansowanie świadczeń gwarantowanych przez państwo, których termin spłaty przypada na 31 marca 2017 r. W uzasadnieniu wyjaśniono, że chodzi o kwotę 39 mld 151 mln 886 tys. zł.
"Zgodnie z wystąpieniem prezesa ZUS, z uwagi na wysoki poziom zadłużenia FUS wobec budżetu państwa, aktualną sytuację Funduszu oraz prognozy średnio- i długoterminowe, fundusz nie jest w stanie spłacić zapadających w marcu 2107 r. pożyczek. W przyjętym w projekcie ustawy budżetowej na rok 2017 planie finansowym FUS nie przewidziano spłaty przedmiotowych pożyczek" - napisano w uzasadnieniu. Zaznaczono, że umorzenie to pozostanie bez wpływu na wynik sektora finansów publicznych i dług publiczny, będzie też neutralne z punktu widzenia stabilizującej reguły wydatkowej.
Zamrożenie funduszu świadczeń socjalnych
Ministerstwo Finansów zaproponowało w projekcie zamrożenie funduszu świadczeń socjalnych. W przypadku zakładowego funduszu świadczeń socjalnych podstawą naliczania odpisu będzie kwota w wysokości 2 tys. 917,14 zł.
W projekcie uregulowano też kwestię dotyczącą przekazywania środków z Funduszu Pracy m.in. na staże lekarskie. Zgodnie z uzasadnieniem do projektu, 1 mld 32 mln 721 tys. zł zostanie przeznaczone na finansowanie staży podyplomowych i szkoleń specjalizacyjnych lekarzy i dentystów oraz specjalizacji pielęgniarek i położnych. Zgodnie z projektem w 2017 r. staże te i szkolenia będą w całości finansowane z Funduszu Pracy.
Projekt zakłada też zmianę ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Przewidziano m.in. zmniejszenie łącznej kwoty na finansowanie programu "Praca dla Młodych" z kwoty 2 mld 800 tys. zł do kwoty 2 mld 602 mln 602 tys. zł oraz kwoty wydatków w 2017 r. z 1 mld 50 mln zł do 852 mln 608 tys. zł.
Założenia projektu ustawy
Projekt ustawy okołobudżetowej obejmuje też przepisy związane ze świadczeniami dla nauczycieli oraz pracowników uczelni publicznych. Zgodnie z projektem odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli będzie dokonywany w oparciu o kwotę bazową z 1 stycznia 2012 r. Przewidziano też, że wysokość odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla pracowników uczelni publicznych zostanie utrzymana, co do zasady, na poziomie roku 2013. W uczelniach, w których fundusz wynagrodzeń ulegnie zmniejszeniu z powodu ograniczenia zatrudnienia, odpisy będą dokonywane w niższej wysokości. Zastrzeżono ponadto, że wysokość odpisu przypadająca na jednego zatrudnionego nie będzie niższa niż ustalona na zasadach ogólnych wynikających z ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.
Ponadto projekt przewiduje, że składka związana z uczestnictwem w Konwencji Europejskiej Agencji Kosmicznej ma być finansowana z środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Zgodnie z projektem, w 2017 r. nadal ma być zawieszony przepis ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, który umożliwia dofinansowanie przez ministra ds. gospodarki działań związanych z promocją biopaliw lub innych paliw odnawialnych.
W projekcie zaproponowano ponadto przesunięcie o jeden rok wzrostu poziomu dotacji celowej na działalność ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Mniejsze wydatki z budżetu
Z Oceny Skutków Regulacji wynika, że przewidziane w projekcie ustawy okołobudżetowej zmiany zmniejszą wydatki budżetu państwa o 1 mld 955,2 mln zł.
Zgodnie z przyjętym przez rząd pod koniec sierpnia br. wstępnym projektem ustawy budżetowej na 2017 r. przyszłoroczny deficyt ma być nie większy niż 59,3 mld zł, PKB wzrośnie o 3,6 proc., deficyt sektora finansów publicznych utrzyma się na poziomie 2,9 proc. PKB, a inflacja wyniesie 1,3 proc.
Wyższe dochody
Projekt przewiduje, że dochody podatkowe wyniosą 299 mld 845 mln 770 tys. zł, czyli o 8,9 proc. więcej w stosunku do prognozowanego wykonania w 2016 r. Łączna kwota podatkowych i niepodatkowych dochodów budżetu państwa ma wynieść 324 mld 54 mln 863 tys. zł.
W dokumencie zapisano, że dochody z podatku VAT mają w 2017 r. wynieść 143 mld zł, czyli o 10,9 proc. więcej niż prognozowane w tym roku. Dochody z akcyzy mają sięgnąć 69 mld zł, co oznacza 5,7-proc. wzrost w stosunku do prognozowanego wykonania w 2016 r.
Wpływy z podatku CIT mają dać 28,6 mld zł (+9,6 proc. rdr), a z PIT 51 mln zł (+4,9 proc.). Resort oszacował, że wpływy z podatku od wydobycia niektórych kopalin wyniosą 1 mld zł, a z podatku od niektórych instytucji finansowych - 3 mld 937 mln zł, tj. o nieco ponad 15 proc. więcej niż prognozowane aktualnie wpływy z tego podatku w br. Podatek od gier ma przynieść budżetowi 1 mld 709 mln zł.
W uzasadnieniu projektu zapisano też, że podatek obciążający sprzedaż detaliczną ma dać w przyszłym roku 1 mld 590 mln 560 tys. zł. Dochody z tytułu dywidend i wpłat z zysku wyniosą 2 mld 440 mln 637 tys. zł, co oznacza 49,1 proc. spadek w stosunku do prognozowanego wykonania w 2016 r. Cła mają przynieść 3 mld 720 mln zł, co oznacza 18,2 proc. wzrost w stosunku do prognozowanego wykonania w 2016 r. W projekcie przewidziano też, że wpłata z zysku banku centralnego ma wynieść 627 mln 570 tys. zł.
PAP
Czytaj więcej
Komentarze