625 km ścieżek rowerowych za 200 mln zł ma powstać do końca 2018 r. w Małopolsce
- Małopolska od kilku lat jest liderem W Polsce, jeśli chodzi o budowę ścieżek rowerowych - ocenił marszałek Jacek Krupa. 200 mln zł na budowę ścieżek pochodzić będzie z funduszy europejskich. Na początek powstanie 12-km etap trasy VeloDunajec - od Biskupic Radłowskich do Wietrzychowic.
W środę podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy władze województwa podpisały umowę z wykonawcą na budowę kolejnego, 12-km etapu trasy VeloDunajec biegnącego po wale przeciwpowodziowym Dunajca od Biskupic Radłowskich do Wietrzychowic. Nowy odcinek połączy się z wybudowanym już odcinkiem tej trasy od Ostrowa do Biskupic Radłowskich (14 km), stanowiąc jego kontynuację i połączenie z Wiślaną Trasą Rowerową w miejscowości Wietrzychowice.
Podpisano też umowę na budowę siedmiu komfortowych Miejsc Obsługi dla Rowerów przy VeloDunajec i Wiślanej Trasie Rowerowej. W części z nich zapewniona zostanie baza gastronomiczno-noclegowa, co pozwoli na organizowanie kilkudniowych wypraw rowerowych dla całych rodzin. Budowy potrwają blisko rok.
Do końca roku 190 km nowych ścieżek rowerowych
- W tym roku budowy ścieżek rowerowych "ruszyły z kopyta", do końca roku oddamy 190 km - powiedział Krupa. Wśród nich będzie m.in. odcinek trasy wiślanej biegnącej wałami od Zatora na zachodzie województwa do Szczucina na jego wschodnich krańcach.
Jak podkreślił marszałek, wszystkie nowe trasy są projektowane i budowane w unijnym standardzie EuroVelo i wpisują się w sieć tras europejskich. Są one pokryte asfaltowym dywanikiem i oznakowane, podjazdy i zjazdy są łagodne, a łuki szerokie. Dzięki temu ścieżki są dostępne dla wszystkich rowerzystów niezależnie od stopnia ich zaawansowania. - Każdy rowerzysta, niezależnie od wieku i kondycji fizycznej będzie mógł podróżować nimi przez wiele dni - zapowiedział.
"Powstaje ścieżka, natychmiast są rowerzyści"
Według niego nowe ścieżki rowerowe cieszą się ogromnym zainteresowaniem rowerzystów. - Obserwujemy zjawisko, że nawet niewielkie odcinki, które zostały już zbudowane na wałach wiślanych, uruchamiają ogromną modę na rowery i aktywny tryb życia wśród mieszkańców. Powstaje ścieżka, natychmiast są rowerzyści - tłumaczył marszałek Małopolski.
Według władz regionu, ścieżki takie jak VeloDunajec wzdłuż Dunajca, odkrywają najbardziej malownicze rejony Małopolski i otwierają nowe możliwości dla rozwoju turystyki. - Liczę na to, że pobudzi to rozwój tzw. małej przedsiębiorczości - mam tu na myśli rozwój bazy turystycznej i gospodarstw agroturystycznych - powiedział Krupa.
Docelowo do 2020 r. zintegrowana sieć ścieżek rowerowych VeloMalopolska będzie liczyć łącznie prawie 1000 km. Zaprojektowano je tak, aby poszczególne trasy stworzyły spójną sieć obejmującą całą Małopolskę.
Z części ścieżek można już korzystać
Z części ścieżek można już korzystać. Kolejne 175 km gotowych będzie do końca 2016 roku (dwa odcinki Wiślanej Trasy Rowerowej - 91 km od Drwini do Szczucina i 84 km od Brzeszcz do Skawiny). Do końca przyszłego roku gotowe powinno być kolejne 170 km tras: VeloDunajec od Biskupic Radłowskich do Wietrzychowic (12 km) i od Zakopanego do Sromowców Niżnych (68 km); VeloMetropolis (EuroVelo4) od Woli Batorskiej do m. Jodłówka Wałki (92 km) oraz VeloRudawa i VeloRaba.
PAP
Komentarze