Morawiecki o fabryce Mercedesa: inwestycja prawie przesądzona
- Podpisaliśmy z niemieckimi partnerami "memorandum of understanding", czyli taki wstępny dokument. Możliwe, że przysłowiowe pierwsze łopaty zostaną wbite w ziemię jeszcze w tym roku - powiedział wicepremier, minister rozwoju Mateusz Morawiecki o planach koncernu Daimler, który chce wybudować w Polsce fabrykę silników samochodowych.
- Myślę, że inwestycja jest prawie przesądzona, ale oczywiście dopóki zakład nie zacznie powstawać, to trudno powiedzieć, że jesteśmy po wszystkich decyzjach po stronie Daimlera - powiedział Morawiecki.
Pytany o pomoc publiczną dla inwestycji, wicepremier stwierdził, że „jest dokładnie taka, jaka może być i jaką oferują Węgrzy, Czesi, Słowacy czy Rumunii, ponieważ jesteśmy zobligowani regułami prawa europejskiego do udzielenia pomocy maksymalnie w pewnej kwocie.”
- Nie będę ujawniał szczegółów handlowych, ale to właśnie nasz partner - w tym przypadku Daimler - musi uzyskać zgodę na pewną pomoc ze strony Komisji Europejskiej. Jak tylko uzgodnimy te wstępne warunki, to kolejny krok procesu to złożenie aplikacji do Komisji Europejskiej z prośbą o zgodę na pomoc publiczną - powiedział.
Silniki Mercedesa z Jawora
Niemiecki koncern motoryzacyjny Daimler poinformował na początku maja, że planuje wybudowanie w Polsce fabryki silników. Ma ona powstać w Jaworze, na zachód od Wrocławia. Rozpoczęcie produkcji jest planowane na rok 2019. W nowej fabryce mają być produkowane czterocylindrowe silniki benzynowe i dieslowski.
Morawiecki informował w maju, że polski udział w inwestycji Mercedesa jest jeszcze „kwestią ostatecznych uzgodnień”. Dodał, że nie jest to kwota "znacząca" w porównaniu do skali tej inwestycji.
W 2015 r. na obrzeżach ponad 20-tysięcznego Jawora powstała Dolnośląska Strefa Aktywności Gospodarczej - S3 Jawor (DSAG-S3), która jest częścią Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Teren przeznaczony pod inwestycje liczy ponad 460 hektarów.
Również w 2015 r. wybudowaniem fabryki na terenie DSAG-S3 Jawor zainteresowana była indyjska grupa TATA produkująca brytyjskie marki samochodów Jaguar i Land Rover. Polska przegrała rywalizację o inwestycję wartą około miliarda funtów ze Słowacją. Ówczesny wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński mówił wtedy, że oczekiwania inwestora dotyczące pomocy publicznej dla tej inwestycji były zbyt wygórowane.
PAP
Czytaj więcej
Komentarze